توضیح عکس توضیح عکس
توضیح عکس تبلیغات

وبلاگ یک مهندس...

وبلاگ یک مهندس...

بررسی توربین های گازی موتورهای جت

AIR INLET DUCT
An engine's air inlet duct is normally considered an airframe part and made by aircraft manufacturer . During flight operation , it is very important to the engine performance . Engine thrust can be high only if the inlet duct supplies the engine with the required airflow at the highest posible pressure . The inlet duct has two engine functions and one aircraft function .
      First : it must be able recover as much of the total pressure of the free air stream as posible and deliver this pressure to the front of the engine compressor .
      Second : the duct must deliver air to the compressor under all flight conditions with a little turbulance .
      Third : the aircraft is concerned , the duct must hold to a minimum of the drag.
The duct also usually has a diffusion section just ahead of the compressor to change the ram air velocity into higher static pressure at the face of the engine . This is called ram recovery . The inlet duct is built generally in the divergent shape (subsonic diffuser).

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم مهر 1390ساعت 12:51  توسط spow  | 

روشهای تخمين عمر باقيمانده اجزای توربين گاز

تخمين عمر باقيمانده قطعات دما و تنش بالاي نيروگاهی از موضوع هاي مهم در صنعت توليد برق مي باشد. پره های توربين گاز به دليل كاركرد در شرايط دما و تنش بالا، داراي عمر محدودی مي باشند و در حين كار تحت تأثير انواع آسيب‌های متالورژيكی از قبيل خوردگي داغ، خزش، خستگي، برهم كنش خزش-خستگي و نظاير اينها قرار مي‌گيرند. در طراحي اوليه ميزان محدودي از اين آسيب‌ها در نظر گرفته شده‌است، اما باتوجه به اينكه در عمل شرايط واحد با شرايط پيش‌بينی شده در طراحي اوليه بطور دقيق مطابقت نمي‌كند، هر واحد بر حسب نحوه بهر‌ه‌برداري تاريخچه خاصي دارد. عمر باقيمانده واحد يا قسمتهاي مختلف آن را ميتوان با انجام آزمايشها و مطالعات مختلف تعيين و با برنامه‌ريزی و پيش‌بينی لازم، از توقف‌هاي غيرمترقبه جلوگيري نمود . در اين صورت صرفه‌جويي‌هاي فراواني در هزينه واحد صورت مي‌گيرد. از طرفي پره‌هاي توربين گازي قيمت بسيار بالايي داشته و تخريب هر پره، ضرر زيادي به واحد تحميل مي‌كند. بنابراين اطلاع از وضعيت متالورژيكی و تعيين عمر باقيمانده اهميت بسزايی دارد.

دلايل رويكرد به تكنولوژی تخمين عمر باقيمانده

بالا بودن هزينه ساخت نيروگاهها و كاهش منابع سرمايه گذاري
افزايش دانش تكنولوژي تخمين عمر باقيمانده
رشد بالاي تقاضاي برق
كم بودن  هزينه افزايش عمر واحد (10 تا 30 درصد هزينه ساخت نيروگاه جديد)

 اهداف تخمين عمر باقيمانده

جلوگيري از خروج‌هاي اجباري
جلوگيري از تعويض‌هاي غيرضروري
 تنظيم مناسب فواصل بازرسي، تعمير و تعويض
اصلاح و بهينه‌كردن شرايط بهره‌برداري
افزايش عمر واحد
استفاده مطلوب از امكانات موجود

پايدارسازي توليد

برای دانلود فایل اموزشی تخمین عمر باقیمانده پره ها واجزای مختلف توربین گاز به لینک زیر مراجعه فرمایید


دانلود

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم مهر 1390ساعت 11:33  توسط spow  | 

تست کارایی یا Performance test درتوربین های گازی برای بازیابی طول عمر وتخمین دوره عملکردی توربین های گازی انجام میپذیرد
دراین تحقیق که درپژوهشگاه نیرو تحت عنوان ازمون عملکرد توربین های گازی صورت پذیرفته است به این موضوع به صورت دقیقتری پرداخته شده است

هدف از انجام آزمون عملکرد توربین گاز
تعیین توان تولیدی
تعیین بازدهی حرارتی

دامنه کاربرد
برای آزمایش توربین گاز
شامل تزریق آب یا بخار به توربین گاز

شامل توربین گاز سیکل ترکیبی نیز میشود


برای دانلود گزارش ازمون عملکرد توربین های گازی به لینک زیر مراجعه فرمایید

دانلود

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com

+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم مهر 1390ساعت 11:22  توسط spow  | 

دانلود مجموعه سوالات وکلید سوالات کلیه رشته ها وگرایشها درکنکورکارشناسی ارشد 1390

کارشناسی ارشد گروه علوم انسانی

کارشناسی ارشد گروه علوم پایه

کارشناسی ارشد گروه فنی مهندسی

کارشناسی ارشد گروه کشاورزی

کارشناسی ارشد گروه هنر

کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و نهم مهر 1390ساعت 1:59  توسط spow  | 

نمونه سوالات درس سوخت،سوخت رسانی واحتراق


1-    هیدروکربن های موجود در نفت خام را به سه گروه کلی طبقه بندی نموده و توضیح دهید.(2)

2-    تاثیر کیفیت بد سوخت مایع در توربین های گازی چیست؟(2)


3-    نقشه مسیر گازرسانی برای یک نیروگاه بخار را از ورودی شرکت گاز به نیروگاه ترسیم نموده و دلیل کاربرد و موقعیت فیلتر و سایلنسر ( صداخفه کن ) را بنویسید.(3)

4-    حالت پرمیکس  (Permix ) و دیفیوژن (Diffution) و موارد کاربرد آنها را در احتراق توضیح دهید.(2)


5-    فرایند احتراق را تعریف کرده و مناطق مختلف احتراق شعله را با توجه به دمای آن ترسیم نموده و توضیح دهید ضخامت منطقه فعل و انفعال (Reaction Zone) به چه عواملی بستگی دارد.(3)

6-    اثرات کمبود و ازدیاد هوا در احتراق را توضیح دهید.(2)


7-    تعیین مقدار درصد هوای اضافه برای یک محفظه احتراق به چه عواملی بستگی دارد؟(2)

8-    دلیل آنالیز احتراق و پارامترهای اندازه گیری شده برای آنالیز احتراق را توضیح دهید.(2)


9-    نسبت هوا به سوخت را برای سوختی به فرمول C10H11 با 10% هوای اضافی محاسبه کنید.(2)

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390ساعت 23:51  توسط spow  | 

نمای كلی

اگر مسئولين نيروگاه در نظر داشته باشند كه بهره برداري را به حداكثر مقدار خود برسانند واحد مسئول تعميرات وظيفه دارد كه راندمان سيستم را به نحوي تضمين نمايد كه بالاترين سطح راندمان فراهم گردد.

اين موضوع معمولاً دريك ساختار غير متمركز صورت مي گيرد به نحوي كه در هرحال همكاري و هماهنگي با بهره بردار،رسيدن به هدف اصلي را ممكن مي سازد. بر اساس تصميم مديريت نيروگاه، سياستهاي صحيح تعميرات تعيين و به نحوي تعيين مي شود كه نتيجه آن تضمين وكنترل قابليت اطمينان توربين با انجام تعميرات پيشگيرانه مي باشد.
از وظايف واحد تعميرات، كنترل هزينه هاي خود از طريق تهيه پيشنويس تحليلي بودجه است. اين بودجه مي تواند در رابطه با توليد نيروگاه و يا مجري از آن در نظر گرفته شود.
به طور كلي وظايف تعميراتي ايجاب مي كند كه با برنامه ريزي كافي، متناسب با وضعيت كاري نيروگاه امكانات كافي در دسترس قرار گرفته و در نتيجه با يك مديريت بهينه در خصوص نقاط بحراني كار مشكلات اصلي تعميرات نيروگاه مرتفع شود. در سيستم هاي تعميرات  علمي، تعمير و نگهداري به عنوان يك سرويس حرفه اي شناخته شده كه پياده سازي آن ملزم به در اخيتار داشتن تجربه فعاليتهاي تعميراتي به صورت پروژه اي است و نحوه انجام آن براساس خط مشي هاي ارائه شده از سوي كارخانه هاي سازنده مي باشد.
مشكلات و مسائلي كه در يك واحد صنعتي پديد مي آيد مي توانند از طريق سيستمهاي تحليلي كه متدهاي كيفي و استاتيكي را مورد استفاده قرار مي دهند حل و فصل گردند.
متدولوژي تعميرات در سالهاي اخير در كشورهاي صنعتي بسيار با يكديگر متفاوتند و علت آن نيز هدفهاي مختلفي است كه هريك براي خود در نظر گرفته اند.

اين اهداف به شرح زير است:
-    Terotechnology
-    مدل پشتيباني متمركز
-    مدل TMP  (total produvtive maintenance)

Terotechnology -: عمدتا در فرآيند به كار رفته و با بكارگيري تكنولوژي Jit  (just time) بر اساس حذف تلفات عمل مي كند.(no stocks)

مدل پشتيباني متمركز روي موضوعات توليد/سرويس و خدمات تمركز داشته و تلاش بر كـنترل كيـفي محـصـول جـهت اطـمـينان از دسـتيابي به رضايت مشــتري درحـد عالـي مي باشد.(no lacks)
مدل TMP با هدف بالابردن قابليت دسترسي “PLANT ABILITY”  طراحي شده و بر رسيدن به بهترين راندمان جهاني متمركز است(no break downs)
در عين حال همه موارد فوق يك هدف مشترك را كه عبارت از سوددهي كمپاني و رقابت پذير بودن آن است را تعقيب مي كنند. اين هدف از طريق بهبود سيستماتيك كارايي  plant حاصل مي گردد.

فهرست

•    نماي كلي
•    خط مشي تعميرات
•    پارامترهاي موثر
•    فرم هاي تعميراتي
•    نكات اصلي تعميرات
•    فواصل زماني تعميرات و بازرسي هاي روزانه
•    زمان كاركرد معادل
•    بازديد كوتاه مدت (minor)
•    بازديد اجراء مسير عبور گاز داغ
•    بازديد بلند مدت (major)
•    فواصل بازديد
•    ترتيب انجام بازديد
•    انجام بازديد بلند مدت
•    كثيفي كمپرسور محوري
•    تعيين فواصل تميز كاري كمپرسور
•    سيستم شستشوي كمپرسور
•    شستشو در شرايط off line
•    شستشو در شرايط On line

فایل تعمیرات توربین های گازی V94.2 را ازلینک زیر دریافت نمایید

دانلود

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390ساعت 17:7  توسط spow  | 

Vibration Amplitude Measurement

 

The following definitions apply to the measurement of mechanical vibration amplitude.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390ساعت 16:13  توسط spow  | 

چند مشخصه در ارتعاشات ماشين آلات دوار



ارتعاشات اجباري (Forced Vibration) : منظور ارتعاشات ناشي از نيروئي ارتعاشي است  كه ماشين را وادار به ارتعاش در فركانس خود مي كند، مانند ارتعاش ناشي از عدم تعادل جرمي يا Unbalance .

ارتعاشات آزاد(Free Vibration) :  ارتعاشاتي كه در غياب نيروي خارجي انجام مي شود، مثل حالتي كه نيروئي به ماشين اعمال و سپس برداشته شود.
فركانس محرك (Driving Frequency): فركانس ارتعاشات اجباري است.
فركانس طبيعي (Natural Frequency) :فركانس ارتعاشات آزاد است. فركانسي است كه  ماشين ترجيح مي دهد در آن فركانس نوسان كند . براي مثال وقتي ضربه اي به يك زنگوله و يا هر قطعه اي وارد مي كنيم آن قطعه با فركانس طبيعي خود شروع به نوسان مي كند . بيشتر ماشين آ لات چندين فركانس طبيعي دارند . هر ضربه اي مي تواند يك يا چند فركانس طبيعي را تحريك كند.
فركانس تشديد (Resonant Frequency) :فركانسي است كه در آن، فركانس طبيعي و فركانس محرك (Driving Frequency) برابر مي شوند. معمولاً با نزديك شدن فركانس محرك به فركانس طبيعي دامنه ارتعاشات افزايش يافته و موقعيكه با فركانس طبيعي يكي مي شود دامنه به حداكثر ميزان خود مي رسد.
سرعت بحراني(Critical Speed) :زماني كه دور ماشين با فركانس طبيعي ماشين برابر باشد آن دور را دور بحراني مي گوئيم. اغلب اين برابري با فركانس طبيعي روتور يا شافت صورت مي گيرد كه باعث خميدگي شافت و ميزان بالاي ارتعاشات مي گردد.
پارامترهاي اندازه گيری Peak-to-Peak, Peak, RMS, Average
براي اندازه گيري ارتعاشات آحاد مختلفي بكار گرفته مي شود.
به غير از آحاد Peak و Peak-to-Peak گاهي از واحد ديگري به نام RMS یا Root-Mean-Square
نيز براي بيان ميزان ارتعاشات استفاده مي شود.
در دستگاههاي اندازه گيري الكتريكي نيز غالباً مقدار متوسط Average امواج را مي خوانند .
درفرمولهاي زير ارتباط اين دو واحد با مقدارPeak نشان داده شده است:
RMS=0.707*Peak
Average= 0.637*Peak

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم مهر 1390ساعت 16:11  توسط spow  | 

دانلود اموزش زبان ترکی درطول یک ترم!
شانزده جلسه اموزش زبان ترکی اذربایجانی(زبان معمول ترک های ایران) تهیه شده توسط مهندس محمد صادق نائبی متدهای اموزشی پرفسور زهتابی(کیریشچی)- مرحوم محمدعلی فرزانه و گرامر تحسین بانقو اوغلو
این درسها طبق تدریس کلاس اموزشی پرفسور صدیق تهیه شده است
امیدوارم دوستانی که به دنبال اموزش ابتدایی زبان ترکی بودند بتوانند استفاده بهینه ای ببرند
موفق باشیم

دانلود

پسورد : www.noandishaan.com


برچسب‌ها: دانلود اموزش زبان ترکی, اموزش زبان ترکی, ترکی, اموزش, دانلود, اموزش ترکی, پرفسور زهتابی, کلاس اموزشی پرفسور صدیق
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390ساعت 13:46  توسط spow  | 

برجهای خنک کننده

دراکثر کارخانجات کوچک و بزرگ يکي از مهمترين و اساسي ترين دستگاهها مي توان انواع برجهاي خنک کننده را نام برد.
برجهاي خنک کننده علاوه بر آب به منظور خنک کردن سيالاتي ديگر در صورت لزوم مورد استفاده واقع مي شود.
با توجه به اينکه برجهاي خنک کننده معمولاًً حجيم مي باشند و بعلت پاشيدن آب در محيط اطراف خود و خرابي تجهيزات آن را معمولاًٌ در انتهاي فرايند نصب مي کنند.
اگراز وسايل برجهاي خنک کننده صرف نظر نشود براي ساخت برج تکنولوژي بالايي نياز نيست همانطور که در ايران در حال حاضر ساخت اين برجها در حد وسيعي صورت مي گيرد .برجها با توجه به شرايط فيزيکي و شيميايي خاص خود دچار مشکلاتي مي شوند ولي معمولاٌ زماني لازم است تا اين مشکلات برج را از کار بياندازد طولاني است.،ولي عملاٌ اجتناب ناپذير است.
در اين مجمعه تا سر حد امکان سعي شده است که ديدي نسبتاً کلي راجع به برج جنبه اي به خواننده منتقل شود و تا حد امکان از جزييات مربوط به برجهاي خنک کننده توضيح لازم داده شده باشد.

پيشگفتار :

برج خنک کننده دستگاهي است که با ايجاد سطح وسيع تماس آب با هوا تبخير آسان مي کند و باعث خنک شدن سريع آب مي گردد.عمل خنک شدن در اثر از دست دادن گرماي نهان تبخير انجام مي گيرد، در حالي که مقدار کمي آب تبخير مي شود و باعث خنک شدن آب مي گردد.بايد توجه داشت آب مقداري از گرماي خود را به طريق تشعشع ،هدايتي وجابجايي و بقيه از راه تبخير از دست مي‌دهد.

مطالب بیشتر درلینک زیر

لینک


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390ساعت 9:59  توسط spow  | 

مطالب قدیمی‌تر