توضیح عکس توضیح عکس
توضیح عکس تبلیغات

وبلاگ یک مهندس...

وبلاگ یک مهندس...

سلامت روانی و سالمندان

ارزيابی سلامت  روان سالمندان  شهر تهران در سال 1389

چکيده:

زمینه: اين مطالعه به بررسي سلامت رواني گروههاي مختلف سني سالمندان در شهر تهران مي پردازد.دست آوردهاي اين مطالعه ميتواند با تعيين تفاوتها و اولويت های مراقبتی درگروههاي سني سالمندان به سياست گذاري هاي بهداشتي مورد نیاز آنان کمک کند.
روش تحقیق: اين مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است كه به روش تصادفی در سال 1389 بر روی 402 سالمند 60 ساله و بالاتر، ساکن شهر تهران در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. پرسشنامه ها به روش مصاحبه چهره به چهره و در چند مورد خاص با مصاحبه تلفني تکمیل گردید. ابزارهای جمع آوری داده ها پرسشنامه در سه قسمت اطلاعات دموگرافیک، تست ابزار سنجش اختلالات اضطراب و افسردگي( Kessler-K6 ) و پرسشنامه تست احساس خوب بودن روانی Yeild بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها  از نرم افزار SPSS نسخه 15 و نيز نرم افزار Stata و آزمون های  آماري t-test ، one-way ANOVA و مدل رگرسيون رتبه اي چند متغيره ( ordered regression polytomos) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد كه اکثر سالمندان در سطح متوسطی از نظر اختلالات اضطراب و افسردگي قرار داشتند و تقریبا از هر ده سالمند یک نفر همیشه یا اکثر اوقات اختلالات اضطراب و افسردگي (اضطراب و افسردگي) در سطح بالایی داشت. از سن 60 تا سن 79 سالگی با افزایش سن سالمند، میزان اختلالات اضطراب و افسردگی نیز افزایش یافت. در حالی که از سن 80 سال به بالا این میزان روند نزولی داشت. به جز گروه سنی اول"69-60 سال" در سایر سنین میزان اختلالات اضطراب و افسردگی زنان بیشتر از مردان بود. در بررسی احساس خوب بودن رواني، احساس کسالت، اظهار تنهایی و احساس افسردگی به ترتیب شایع ترین شکایات سالمندان بود. احساس روانی سالمندان در حدود 40% موارد، درسطح خوب و مناسب قرار داشت. میزان درآمد سالمندان بیشترین نقش را در احساس روانی خوب بودن آنان ایفا می نمود.  
نتیجه گیری: مهمترین عوامل موثر بر مشکلات روحی و روانی سالمندان به سطح در آمد آنها ارتباط دارد. به عبارتی زنان و سالمندان فاقد مسکن که هنوز در خانه های استیجاری سکونت دارند و سالمندانی که درآمد خود را مکفی نمی دانند ، افراد کم سواد، بدون درآمد و سالمندانی که تنها زندگی می کنند استرس، مشکلات روحی، اضطراب و افسردگی بیشتری دارند و احساس خوب روانی در آنها کمتر است.

مقدمه

سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است که طی آن سالمندان در معرض تهدیدات بالقوه ای نظیر افزایش ابتلا به بیماریهای مزمن، تنهایی و انزوا و عدم برخورداری از حمایت اجتماعی بوده و به دلیل ناتوانی های جسمی و ذهنی، در موارد زیادی استقلال فردیشان مورد تهدید قرار می گیرد. از سویی با افزایش جمعیت سالمندان شیوع ناتوانایی های روانی افزایش می یابد و این مهم سیستم های مراقبتی، بهداشتی و اجتماعی را که هم اکنون تحت فشارهای مادی هستند، نگران ساخته است(1)؛ لذا توجه به مسایل و نیازهای این مرحله از زندگی یک ضرورت اجتماعی است.
       بنابر آمار ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی تا سال 2000، افراد سنین 60 سال و بالاتر حدود 600 میلیون نفر بوده است و این تعداد تا سال 2025 به 1/ 2 بیلیون نفر خواهد رسید.  همچنین بیش از دو سوم جمعیت سالمند در کشورهای درحال توسعه به ویژه آسیای شرقی بوده و تا سال 2025 افزایش بیش از 300 درصد جمعیت سالمند در این کشورها مورد انتظار است (2).
      از آنجا كه اميد به زندگي در كشور ایران 72 سال است، پدیده سالمندی در كشور هنوز به عنوان یک پدیده ضروری مورد توجه قرار نگرفته است. اما اين واقعیت وجود دارد که جمعيت سالمندان با رشدی بیشتر از رشد کل جمعیت رو به افزایش است. در واقع همراه با رشد جمعیت و افزایش امید به زندگی سیر سالمندي روند صعودی دارد (3) و ضعف و ناتواني اين گروه مراقبتها و توجهات ويژه ای را می طلبد.
      اهمیت بررسی حاضر با توجه به اينكه تاكنون بررسي در زمينه تفاوتهاي وضعيت سلامت روان سالمندان به تفکیک گروههاي سني مختلف انجام نشده و نیز بررسی مقایسه ایی شاخص های سلامت در گروه هاي سالمندان جوان و پير جهت برنامه ريزی هاي ايجاد خدمات و مراقبت هاي سالمندي مرتبط در كشور انجام نشده است، مشهود می باشد.

متن کامل مقاله ارزيابي سلامت  روان سالمندان  شهر تهران در سال 1389 را با فرمت ورد از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.


برچسب‌ها: دانلود مقالات روانشناسی, اختلالات روانی, دانلود مقاله, سلامت روانی و سالمندان, ارزيابی سلامت روان سالمندان شهر تهران در سال 1389
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم مهر 1393ساعت 9:44  توسط spow  | 

دانلود جدول تبدیل احاد

جزوه ای که تقدیم حضورتان می شود ضمن معرفی احاد اندازه گیری جدول های مقایسه ای برای تبدیل احاد مورد استفاده از قبیل

Useful Weights and Measures وزن ، سنجش فاصله و مساحت و حجم

Miscellaneous Data اطلاعات متفرقه درباره احاد اندازه گیری

 Typical Parameters of Various Fuels پارامترهای مورد استفاده و ضروری در سوخت ها

Thermal Equivalents for Various Fuels معادلسازی حرارتی سوخت های مختلف

Weights of Selected Substances وزن مواد

Densities of Selected Substances دانسیته یا لزجت مواد

Conversion Factors فاکتورها و ضرایب تبدیل واحدها

Conversion Factors for Common Air Pollutant Measurements: Airborne Particulate Matter ضرایب تبدیل

Sampling Pressure فشار نمونه گیری استاندارد

Velocity تبدیل واحدهای سرعت

Atmospheric Pressure تبدیل فشار

Volume Emissions تبدیل واحدهای حجم

Boiler Conversion Factors ضرایب تبدیل در دیگ های بخار

Conversion Factors for Various Subtances ضرایب تبدیل و نمونه گیری مواد

می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برای دانلود جدول تبدیل احاد به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.mechanicspa.mihanblog.com


برچسب‌ها: دانلود جدول تبدیل احاد, دانلود ضرایب تبدیل واحد, تبدیل واحد وزن سرعت تبدیل واحد فشار حرارت, بویلر, دانلود جزوات مهندسی مکانیک
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 23:48  توسط spow  | 

مروری بر کتاب توقف در مرگ نوشته خوزه ساراماگو

مرگ مضمونی است که نویسندگان بسیاری به آن پرداخته‌اند. ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی و برنده جایزه ادبی نوبل در سال 1998 نیز در رمان در ستایش مرگ (توقف در مرگ) به‌طور گسترده‌ به این مساله می‌پردازد. داستان مربوط به حوادث کشوری است که مرگ ناگهان در آن متوقف می‌شود، به این مفهوم که مرگ دیگر سراغ هیچ‌کس نمی‌رود و مردم آن سرزمین به بی‌مرگی و پیری بی‌حدو‌مرز محکوم می‌شوند. نخستین واکنش به این مساله شادی‌آفرین است، زیرا مساله زندگی ابدی به‌ظاهر واجد ارزشی کاملا مثبت بوده و انسان همیشه آرزوی آن را داشته است.

مشکل عمده مربوط به بیماران می‌شود. امکان‌ناپذیری مرگ برای بیماران شکلی تراژیک به خود می‌گیرد و به‌‌زودی ابعادی وسیع‌تر می‌یابد، با توجه به اینکه ساکنان این سرزمین به پیری و زوالی طبیعی و توقف‌ناپذیر محکوم می‌شوند و امکان مرگ‌ومیر و حوادث طبیعی کاهش می‌یابد. این اتفاق، تنها در محدوده جغرافیایی این سرزمین روی می‌دهد و در سرزمین‌های مجاور، مرگ سیر طبیعی خود را دارد. از این‌رو سالخوردگان و بیماران با رضایت شخصی خود و خانواده‌هایشان مخفیانه به کشورهای مجاور منتقل می‌شوند تا آنجا بمیرند. دولت‌ کشورهای مجاور هم با وضع قوانین سخت می‌کوشند هرطور شده جلو این قاچاق و مهاجرت مردگان به سرزمین‌های خود و برعکس را بگیرند.

اما مرگ بعد از اعتصاب هفت‌ماهه تصمیم می‌گیرد به میان انسان‌ها بازگردد و از طریق مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام می‌کند با ارسال نامه به انسان‌هایی که موعد مرگشان رسیده کارش را از سر خواهد گرفت. این ماجرا نیز مانند بی‌مرگی به‌نحوی تازه‌ باعث آشوب و حیرت می‌شود و انسان به تقلا می‌افتد. اما مرگ هم پس از برگشت‌خوردن نامه یک هنرمند شکست می‌خورد.

ساراماگو در این رمان به‌جای پرداختن به وجه متافیزیکی مرگ، بیشتر مایل است وجه پردوام پدیده بی‌مرگی را به تصویر بکشد و مخاطب آزاد است تفسیر دلخواه خود را از آن ارایه دهد. ساراماگو در رمانش می‌کوشد مساله‌دارترین مفاهیم زندگی را روشن کند. او به تناقضی که ممکن است مساله بی‌مرگی ایجاد کند نگاهی طنزآمیز دارد و با ابهام و تناقض، اختیارات قانونی مرتبط با زندگی و مفهوم هستی را به چالش می‌کشد و تاثیرات انضمامی بی‌مرگی را تصدیق می‌کند.

مرگ دیر یا زود سرمی‌رسد و در هرحال مراقبت پزشکی اجباری از بیمار، مقابل مقاومت بدن او که تحلیل رفته و تنها تظاهر به قدرت می‌کند، قرار می‌گیرد. برای من جای سوال است که محافظان زندگی وقتی باید هزینه- ‌خواه هزینه اقتصادی خواه فرهنگی‌- انفجارِ سیستم را که ساراماگو در رمانش به آن پرداخته پیش‌بینی کنند، چگونه واکنش نشان خواهند داد. تاکید عینی بر صحنه سرآغاز سوررئال رمان، یعنی اطمینان از اینکه مرگ نخواهد آمد، مخاطب را به تامل در این مساله دعوت می‌کند که انسان ناگزیر است در انتظار اراده خدا یا تقدیر برای مرگ بماند که به‌یقین خیلی بیشتر از زمانی طول می‌کشد که حیات او به‌واسطه تکنولوژی‌ «مرگ‌هراسی» (tanatofobiche) تهدید یا تضمین می‌شود.

این امر قابل‌درک است که یک مسیحی مومن، به صحتِ انتظار مرگی که خدا مقدر کرده واقف است و به زندگی به چشم هدیه‌ای می‌نگرد که باید به‌صورت نامشروط از آن مراقبت کند؛ حتی در رابطه با وضعیت ناخوشایند بیماران. اما مساله این است که در وضعیتی آزاد، یک گزینش فراطبیعی مانند مسیحیت قادر نیست ادعا کند که زیست‌سیاستِ (biopolitica) طبیعت‌ یا تکنیک‌های پزشکی را برای همه ـ دینداران یا غیردینداران‌ـ مقرر کرده است.

به‌مفهوم سیاسی، مساله این نیست که سرزمینی که در آن مرگ کمابیش به‌طور قطع می‌میرد چگونه نیست و نابود می‌شود، بلکه خطر نیست و نابودی وجود دارد، حتی در سرزمینی که مرگ در تقابل با اراده بیماران با تاخیر سر می‌رسد. در این راستا باید به عقاید فیلسوف و دانشمند آلمانی، هانس رایشنباخ (Hans Reichenbach) در طلوع فلسفه علمی اشاره کرد. او با مقایسه معضلات شناخت‌شناسی و روش‌شناختی علم، تفاوت اساسی میان رویکرد فلسفی سنتی و علمی را نشان می‌دهد.

به‌گفته این فیلسوف آلمانی: «شرح علیت، شامل روشن‌کردن رابطه رویداد پیشین با رویداد معلول به‌واسطه قوانین کلی‌ است. رویداد نخستین ممکن است علتی نداشته باشد و نمی‌توان آن را به‌نحوی عقلانی شرح داد. می‌توان پنداشت که هر رویدادی معلول رویداد دیگر و زمان بدون آغاز است. [...] پرسش درباره علت وجود عالم بی‌معناست. هر شرحی باید بر مبنای رویدادها باشد و علم تنها قادر است این‌ رویدادها را تا نقطه‌ای منطقی که با حداکثر تاثیر بیانی همراه است به عقب بازگرداند.»

به این تاملات به‌عنوان یک الگوی شناخت‌شناسی اشاره شد و حال می‌کوشم آنها را در رابطه با مساله مورد بحث‌مان به‌کار بگیرم: اگر فلسفه در رابطه با مفهوم جاودانگی/ بی‌مرگی پاسخگو بوده است، برای مثال با مساله فرازمانی پارمنیدسِ هستی (مرگ هستی را متوقف می‌کند نه وجود را) یا به‌عکس با فرض اگزیستانسیالیستی‌شدن و بنابراین میرایی بشر (وجود همان هستی است، برای همین مرگ همه‌چیز را متوقف می‌کند)، یا با مساله محدودیت به تصدیق مرگ جسمانی بدن که فرضیه بازگشت جاودانی روح را تعلیق می‌کند (مرگ پدیده‌ها را متوقف می‌کند، برای همین وجود یک عالم ذاتِ احتمالی دیگر برای ما نامعلوم می‌ماند)، زیست‌شناسی و پزشکی، با تکیه بر مشاهدات و تجربه‌های خوشبینانه‌شان، بایک‌یک بیماری‌های آسیب‌زا مقابله می‌کنند و می‌کوشند لحظه مرگ را به تاخیر بیندازند.

به این معنا که نمی‌کوشند مساله میرایی را به‌طور ریشه‌ای حل کنند، بلکه آن را از حادثه جزیی که به زندگی بیمار آسیب رسانده حذف می‌کنند. به‌گفته ولادیمیر یانکلویچ (Vladimir Jankélévitch): «دلیلی ندارد که آنچه هست دیگر وجود نداشته باشد. از لحظه‌ای که پایانِ وجود ادراک نمی‌شود و در مفهومِ وجود الزامی نیست، یک تصادف لازم است.» به این ‌ترتیب پزشکی و زیست‌شناسی شاید هیچ‌وقت نتوانند ادعا کنند که معضلِ مرگ را برای همیشه حل کرده‌اند، اما قادرند لحظه مقاومت زندگی را به‌نحوی نامشخص به درازا بکشانند، شاید تحت شرایطی ناهنجار و حتی خلاف میل بیمار.

این مضمون در نقدهای یانکلویچ، یکی از فیلسوف‌هایی که به‌نحوی گسترده به تحلیل مرگ پرداخته‌ است، ارزیابی می‌شود. او در یکی از مصاحبه‌هایش اظهار می‌کند: «از یک‌سو، مردن، امروز یا فردا، اجتناب‌ناپذیر است: انسان موجودی است که تقدیرش مرگ است. اما از سوی دیگر، مردن، امروز یا فردا، الزامی نیست. به‌عبارت دیگر: به لحاظ منطقی به‌هیچ‌وجه الزامی نیست.

نامیرایی هم امکان‌ناپذیر است و به‌هرحال مردن، دوشنبه به‌جای سه‌شنبه هم به‌هیچ‌وجه الزامی نیست. مهم نیست تاریخ دقیقش چه وقت باشد و بی‌آنکه پوچ و بیهوده به‌نظر برسد به تاخیر می‌افتد. خلاصه، به‌گمانم اینجا با مفهوم امید به دانش پزشکی مواجه هستیم: هستی هر انسان زنده، ممکن است به‌طول بینجامد. پزشک تنها یک چیز را می‌داند: وظیفه او این است که بیمار را زنده نگه دارد. اما چنین امیدِ ابتدایی و البته متافیزیکی، فقط امکان مرگ را مدام به تاخیر می‌اندازد. به‌ظاهر غیرممکن می‌رسد، اما در توالی روزها امکان‌پذیر می‌شود. بیماری که در کُما به‌سر می‌برد، شاید نه تا ابد، دست‌کم برای زمانی دراز زنده نگه داشته ‌شود، اما دیگر حتی نمی‌توان فهمید زنده است یا مرده. نهایتا قلبش می‌تپد و نفس می‌کشد: شاید روز بعد به‌‌راحتی بمیرد، شاید هم موفق شوم مرگش را تا فردا به تاخیر بیندازم و می‌توانم این کار را با دارو بکنم. اما انجام این کار برای زمانی دراز پوچ و بیهوده است.

خلاصه اینکه، درست همین مفهوم «زمان دراز» مساله‌ساز است: معضل متافیزیکی امر پیوسته و امر ناپیوسته. آیا مردن در آن لحظه الزامی است؟ نه، الزامی نیست ـ اما به‌هرحال یک روز باید مُرد. و همین‌جاست که برای یک پزشک و انسانی که به پیشرفت باور دارد، امید و مسیری روشن اما نه بی‌پایان شکل می‌گیرد. همه بیماری‌ها قابل‌درمان و همه زندگی‌ها قابل‌ تداوم‌اند، مگر مادر همه بیماری‌ها یعنی مرگ: این بیماری‌ متفاوت با دیگر بیماری‌ها.»

شاید علاقه‌مندان به تداوم زندگی باید با درنظرگرفتن این ایده روایی ساراماگو، در این امکان تامل کنند که زندگی مقاومت می‌کند، نه برای اثبات اینکه مرگ را برای همیشه شکست داده است، بلکه برای اثبات این امر که مرگ نخواهد آمد و خدا می‌داند چقدر دیر خواهد رسید، اما به‌هرحال دیر خواهد رسید، همچون نمایشنامه «در انتظار گودو» که مضمونش ضد منطق مرگ است.

اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که پایان زندگی‌ بیشتر بیماران به‌کمک امکانات پزشکی چند ماه عقب می‌افتد و آنها و خانواده‌هایشان با روحیه‌ای مثبت به زندگی چنگ می‌زنند، اما اغلب باید برای انتقال خونی دیگر بجنگند تا چند روزی را به‌راحتی سپری کنند. چنین سودمندی‌هایی نیز هزینه‌ای هنگفت دارد! اما لحظه مرگ که نزدیک می‌شود، تلطیف‌کردنش با سودمندی‌های کوتاه‌‌مدت کاملا بیهوده به‌نظر می‌رسد و درست همین‌جاست که با وجود پیچیدگی مساله، تاکید بر نیاز اخلاقی سخن‌گفتن از کیفیت و میل به زندگی، خواه در قالب نوشتار خواه حیات زیست‌شده الزامی می‌شود.

جانلوکا کورادو - اثمار موسوی‌نیا - روزنامه شرق

در همین زمینه می توانید مطلب زیر را نیز مطالعه فرمایید:


برچسب‌ها: مروری بر کتاب توقف در مرگ نوشته خوزه ساراماگو, خوزه ساراماگو, معرفی و نقد کتاب, دانلود کتاب, دانلود کتاب توقف در مرگ
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 18:51  توسط spow  | 

ادم ها خداحافظی را اختراع کردند

ما در پلازا، همدیگر را بدرود گفتیم‌
در پیاده‌ رویِ آن‌ طرف‌ خیابان‌
من‌ روی‌ بر گرداندم‌
و پشت‌ سرم‌ را کاویدم‌
تو بر می‌گشتی‌
و دستانِ خدا حافظی‌ ات، در اهتزاز بود
رودخانه‌ ای‌ از وسایل‌ نقلیه‌
از میان‌ ما می‌گذشت‌
6 بعد از ظهر بود
آیا نمی‌دانستیم‌
که‌ از پس‌ آن‌ رودخانه‌ ی‌ دوزخی‌ غمبار
دیگر هرگز همدیگر را نخواهیم‌ دید
ما همدیگر را گم‌ کردیم‌
و یک‌ سال‌ بعد تو مرده‌ بودی‌
و من‌ حالا
یادهایم‌ را می‌کاوم‌
و خیره‌ بدانها می‌نگرم‌
و فکر می‌کنم‌ که‌ این‌ اشتباه‌ است‌
که‌ انسان‌ با خداحافظی‌ جزیی‌
مبتلای‌ جدایی‌ بی‌ نهایت‌ شود
شب‌ قبل، پس‌ از شام‌
بیرون‌ نرفتم‌
و سعی‌ کردم‌ چیزهایی‌ بفهمم‌
دوره‌ کردم‌ آخرین‌ درسی‌ را که‌ افلاطون‌
در دهان‌ معلمش‌ گذاشت‌
خواندم‌ که‌ روح‌ تواند گریزد چون‌ جسم‌ مرد
روح‌ نمی‌میرد
گفتن‌ بدرود برای‌ انکار جدایی‌ است‌
آدم‌‌ها خداحافظی‌ را اختراع‌ کردند
زیرا فکر می‌کردند بی‌ زوالند
با اینکه‌ می‌دانستند زندگی‌ اشان‌ را دوامی ‌نیست‌
در ساحل‌ کدام‌ رودخانه‌
این‌ گفتگوی‌ نامعلوم‌ را فرو خواهیم‌ گذاشت‌؟
آیا ما دوتن‌
دلیا و بورخس‌
اهل‌ شهری‌ نبودیم‌ که‌ یکبار در جلگه‌‌ها
ناپدید شد؟

خورخه لوییس بورخس


برچسب‌ها: ادم ها خداحافظی را اختراع کردند, بهترین شعرهای جهان از بهترن شاعران جهان, خورخه لوییس بورخس, بهترین شعرهای جهان
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 18:35  توسط spow  | 

معماری گوتیک

این دوره از معماری، طی سده های سیزده و چهارده اروپا شكل گرفت و شكل گیری آن در این دو سده مراحلی را طی نموده است. ودر كل معماری گوتیك به سه دوره ی : گوتیك آغازین ، گوتیك پیشرفته و گوتیك پسین تقسیم می شود
گوتیك آغازین
آن گونه كه قبلاً بیان شد معماری گوتیك از فرانسه پدیدار شد وآن هم با بازسازی كلیسای سن دنی شهر پاریس. همین سن دنی كه البته ان را با نام صومعه یا دیر سن دنی می شناسند یكی از بزرگترین وقدیمیترین بناهای بناهای عصر گوتیك به حساب می آید
كلیسای سن دنی
این كلیسا هم آثار دوره ی پیشین( رومانسك) و هم ویژگیهای معماری جدید( گوتیك) را دارد، از این رو این بنا كلیسای دوره ی انتقال می باشد . كلیسای سن دنی درحدود سال 1140 میلادی باز سازیش آغازشد. در غلامگردشها ونماز خانه های این كلیسا از طاق جناغی استفاده شده است . آن گونه كه سوژر ( رییس كلیسای سن دنی) می گوید، كل كلیسا با نوری حیرت انگیزو پیوسته می درخشد. نظریه ی نور آن چیزی بود كه سوژر را به ابداع ساختمان گوتیك رهنمون كرد. وآنچنان كه قرار بود ساخته شود، سیلی از نوردرآن سرازیر شد
كلیسای لائون
لائون، بنای دیگری از گوتیك آغازین است كه در سال 1160 آغاز به ساخت گردید و چهل سال بعد، اما تكمیل گردید. هر چند این كلیسا بسیاری از ویژگیهای دوره ی رومانسك را دارد ولی این عناصر را با المانهای گوتیك ( طاق جناغی و قوس تیزه دار) در هم آمیختند. ازجمله ویژگیهای رومانسكی آن( درپلان كلیسا) مربع تقاطع علامت گذاری شده و شبكه بندیهای آن است كه ازیك واحد بزرگ در قسمت صحن بالا مربع كوچك در راهروی جانبی تشكیل شده است. در بندهای صحن این بنا طاقهای جناغی شش بخشی ویك ستون متناوب مشخص شده است كه وقتی با هم در آمیختند، نشانگر رومانسك در تقسیم فضای داخلی به چندین بلوك است
كلیسای نوتردام پاریس
این كلیسا در سال 1163.م ساخته شد. برجهای بازوها جزیی از نقشه ی كلیسای پاریس یا كلیسای مشهور نو تردام نبودند.این بنا به گونه ای است كه متعلق به سبك گوتیك آغازین است و نیم نگاهی به گوتیك پیشرفته دارد كه در آن فقط كلاهك باریك وزیبای رومی ، مربع متقاطع، خط دراز و افقی سقف را كه از پشت برجهای جسیم نمای غربی آن رو به غرب كشیده شده را قطع كرده است. درنقشه یاین كلیسا پنج راهرو قابل ملاحضه است كه در آن شیوه ی بلوك بندی رومانسك با شیوه ی طاق زنی شش بخشی صحن در دوره ی گوتیك آغازین تركیب شده است معماری گوتیك خواهان ارتفاع زیاد واندازه های بزرگ بود. هدف او اغلب از تدابیرش پا فراتر می نهاد وكمتر كلیسایی پیدا می شد كه ناتمام نمانده باشد. به طور مثال میل منار مورد نظر برای برج كلیسای نوتردام پاریس هرگز نصب نگردید.فاساد یا نمای نوتردام به خاطر تقسیمات منظم و واضح آن قابل توجه است.سه دروازه بودن ورودی آن، یادآور سه دروازه بودن طاق پیروزی رومی ( طاق كنستانتین ) است. دقیقاً در بالای درها ردیفی از مجسمه قرار دارد كه پادشاهی عهد عتیق را نشان می دهد و دربالای مجسمه ها پنجره ای گرد قرار دارد واین پنجره ی گرد گل مانند سمبل مذهبی مریم است. بایستی خاطر نشان شد كه یشتر كلیساهای گوتیك فرانسه، به نوتردام ( به معنی بانوی ما مریم ) اهداء شده است
گوتیك پیشرفته

معماری گوتیك پیشرفته با پشت سر گذاشتن تجارب بسیار، به طور بسیار چشمگیری از معماری رومانسك وحتی گوتیك آغازین متمایز كرد.در میانه ی سده ی سیزدهم بود كه معماری گوتیك به اوج اعتلای خود رسید ودر همین زمان كلیساهای جامعی از قبیل : رنس، آمین، بووه و بورژ بنا شد كه هم مشخص به بلندی و سبكی كم سابقه هستند و باریكی جرزها ، نازكی دیوارها، كشیدگی برجها ومناره ها وتیزی سر این مناره ها، تكرار وتاكید قائمهای ساختمانی بودند، بدان میزان كه حالت خیزی رو به آسمان، یا فضایی محصور آویخته بر پیكر كلیسا بخشید. و علاوه بر این سطح دیوارهایشان سراسر از شیشه بندی منقوش پوشیده شد تا نور بیشتری به فضای گسترده ی شبستان تابانده شود ونیز نقوش برجسته كاری از ردیف هیاكل كوچك اندام قدیسان بر قوسهای مكرر بر درگاههای ورودی و مشبك كاری بر سنگ وتزیینات سطحی افزایش یافت واین همان تحولی بود كه ( گوتیك شعاع سان) نام گرفت. واز نمونه های بارز این معماری (شعاع سان) ، كلیساهای جامع آمین و سنت شاپل در پاریس است
كلیسای شارتر
در روز 10 ژوئن 1194 بود كه آتش سوزی بزرگی در شهر« شارتر» رخ داد و كلیسای آن را ویران كرد و بعداً مجدداً بازسازی شد.این بنا كه مربوط به گوتیك پیشرفته است از دو بازوی طولی و عرضی تشكیل شده است. در این كلیسا به نظر می رسد كه بخش انتهای شرقی با صحن اصلی كلیسا برابر باشد و مهمترین چیزی كه در این كلیسا به چشم می خورد نوع سازماندهی فضاها است. ساختمان بیشتر كلیساهای گوتیك چندبن نسل طول می كشید و در جریان ساختن، سلیقه ها به طور مكرر تغییر می كرد و ظاهر یك كلیسای گوتیكی ، نشان دهنده ی زیبایی شناختیهای متفاوتی است. بهترین نمونه ی بناهای گوتیك از لحاظ نما، كلاسای شارتر است. این كلیسای ویژه ، بازتابی است از تغییرات سلیقه های متفاوت در دوره ای چهارصد ساله است. آخرین طراحی مربعی، كه در كلیساهای گوتیك آغازین به كار بسته می شد، جایشان را به یك شبكه ی بلوك بندی چهار گوش دادند، كه بعدها به اصل معماری گوتیك پیشرفته مبدل شد. كلیسای شارتر را نخستین نمونه ی كلیسایی می دانند كه از پشت بندهای معلق در آن استفاده شده است ویژگیهای دیگر سبك گوتیك پیشرفته این است كه با طراحی دیوار صحن، نور بیشتری از طریق ردیف پنجره های بزرگ شده ی زیر طاق به درون صحن راه می یافت. در صورت استفاده از پشت بندهای بازویی، بالكانه ی خطابه از بالای راهروی جانبی می توانست حذف گردد، كه این بالكانه در سبكهای رومانسك و گوتیك آغازین، نقش حائل و نگهدارنده ی صحن را ایفا می كردند. نكته ی دیگر كه درباره ی گوتیك پیشرفته باید گفت، استفاده از شیشه منقوش رنگی است، كه با همه ی تلاشها به علت رنگی بودن شیشه ها داخل این كلیساها تا حدودی تاریك است
كلیسای آمین
این كلیسا نیز كه از یادگارهای دوره ی گوتیك پیشرفته است در سال 1220 آغاز به ساخت شد و طی سالهای ( 1236 و 1240 تا سال 1270) تكمیل گردید. طرح ریزی این بنا( در 1220) توسط « رابرت دولیوزارك» انجام گرفت و پلان آن از نقشه ی كلیسای شارتر اقتباس شده است. هدف اصلی در این كلیسا هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ زیبایی ، ایجاد ارتفاع سرگیجه آور بوده است.آنچنان كه گفته شد این كلیسا بعدها تكمیل شد وحتی برجنما یا فاساد آن در قرن چهاردهم و پانزدهم اضافه گردید. این كلیسا كه نمونه ی بهتری از معماری گوتیك است، در آن نور از طریق دروازه های تو رفته، دهلیزها وصدها روزنه ی دیگر عبور می كند وآنرا به پرده ی توری آویخته ای مبدل میكند كه در جلو ساختمان قرار گرفته باشد. سادگی و وضوح طرح هدف معمول معماری گوتیك نبود وبر عكس سادگی، افراط تزیینات و جزییات پز زحمت بود كه تقسیمات معماری را در خود حل وناپدید ساخته باشد. امپرسیون فاساد یا نمای آمین محو وسایه دار است سایر كلیساهای این قرن (قرن سیزدهم میلادی) نظیر « ریمز، بورژ و روئن » نیز از اصوا دیزاین خارجی بنای كلیسای آمین پیروی می كنند. نوری كه سیل آسا از پنجره های زیر طاق به درون می تابد باعث بلندتر نمایاندن طاق می شود و در عین حال، خطوط كرانی ساختمانی را محو می كند و در نتیجه آن، بنایی دیگر وخیالی تجسم خواهد شد كه نقش نور در این كلیسا مشابه ساختمان « ایا صوفیه ی شهر استانبول » می باشد. ارتفاع طاقهای كلیسای آمین، جدا از ظاهر تخیلی آن به حدود 41.3 متر می رسد
سبك مشعشع
نیمه ی اول سده ی سیزدهم دوره ای بود كه معماری با ظرافت كاریهای با شكوه پدیدار شد. سبكی كه درآن ظرافت كاریهای فراوان و تزیینات با شكوه در آن به كار رفت، سبك مشعشع نام گرفت واین سبك در نیمه ی دوم آن قرن حكمفرما شد. كلیسای سنت شاپل شهر پاریس یكی از نمونه های زیبا وكامل این سبك از معماری گوتیك است
كلیسای سنت شاپل
این كلیسا در ابتدا قرار بود به كاخ شاهی متصل شود و محل دفن یك سری از مسیحی های كشته شده در جنگهای صلیبی باشد زیرا در اصل این سبك( سبك مشعشع) مرتبط با دربار لویی هفتم بود.در ساختمان سنت شاپل تحلیل رفتن دیوار و كوچك شدن بدنه ی ستونها تا نقطه ای تداوم یافته است كه بیش از سه چهارم كل بنا را شیشه منقوش تشكیل می دهد . عناصر نگهدارنده را آنچنان كم حجم و كوچك كرده اند كه به نظر می رسد به عنوان جزر میانی پنجره های بزرگ به ابعاد( 4.5* 14.5 متر) را از یكدیگر جدا كرده است ( این پنجره ها در آن زمان بزرگترین پنجره های طراحی شده بودند) و هنوز از شیشه های منقوش به رنگ گلسرخ وبنفش باقی مانده است. در این بنا بر نازكی وظرافت هر چه بیشتر عناصر معماری و نمایش خطی به طور كلی، همراه با رنگ آمیزی دلپسند و كنده كاری ظریف جزییات تاكید شده است
كلیسای بووه
این بنا كه یكی دیگر از آثار سبك مشعشع است و نیز از درخشانترین نمونه ی معماری سبك گوتیك مشعشع می باشد، در سال 1272 میلادی ساخته شد ودر سال 1284 كاملاً بازسازی گردید. جایگاه خوانندگان این كلیسا نمونه ای از یورش گوتیك به آسمان است. این حركت رو به آسمان اولین بار در ارتفاع چشمگیر كلیسای سنت شاپل پاریس دیده شد ودر نتیجه معماران گوتیك را سخت مجذوب كرد و آنان را بر آن داشت كه با استفاده از استخوان بندی سنگی، ارتفاع بناها را افزایش دهند. این مساله در كلیسای مذكور به حدی رسید كه ارتفاع آنرا به 47 متر رساند كه در نهایت طاقهایش فرو ریخت و لیكن ( در سال 1284 ) بازسازی شد.معماران این سبك تا آنجا كه می توانستند از سنگ استفاده ی فراوان می كردند. بنا بر این مسئله ، این بنا با طاقهای شش بخشی گوتیك آغازین ساخته شد. به دلیل فاصله ی ستونها و جرزها ئارتفاع بیش از حد و با وجود تلاش فراوانی كه شد ارتفاع سبك مشعشع در كلیسای بووه صورت نگرفت، اما در سنت شاپل موفقیت حاصل شد
گوتیك پسین
این سبك كه دوره ی سوم از معماری گوتیك ودوران اعتلای آن می باشد، پایان این شكوه وعظمت وظرافت نیزبود. دراین زمان معمارگوتیك تلاش وسیعی در جهت ایجاد قوسهای متقاطع داشت كه فشار طاق بدون واسطه ی سرستونها مستقیماً به پایه های بنا منتقل كند. پنجره ها وسیعتر از پیش شدند وشبكه های داخلی آنها بصورت شعله های آتش در می آمد و نوارهای متقاطع به شكل ابرو در آنها تعبیه شده اند. درواقع معماری گوتیك پسین عبور از معماری سبك مشعشع به شعله آسا بود و آن هم به علت استفاده از نقش ونگارهای نوك تیز، این نام را به خود گرفت. این سبك در قرن چهاردهم خلق شد اما دراواخر قرن پانزدهم بود كه به اوج شكوفایی خود رسید. آن هم به این دلیل طول كشید كه در این دوره فرانسه درگیر جنگهای طولانی با انگلستان بود ودر نتیجه بسیاری از پروژه های ساختمانی متوقف گردید و زمینه ی رشد این هنر نیز در خارج از فرانسه فراهم آمد ومی توان گفت كه معماری نرماندی، معمولاً از آثار سبك شعله آسا است نرماندی ، منطقه و ایالت مرزی بین فرانسه و انگلستان می باش
كلیسای سن مالكو روئن
این كلیسا كه در شهر روان ( پایتخت نرماندی ) قرار دارد ازنمونه های بارز سبك شعله آسا است. این بنا از خیلی جهات بسیار متفاوت از بناهای قرن سیزدهم است.ساخت این بنا در سال 1434 میلادی آغاز شد وبا توجه به اینكه دردوران صد ساله ی جنگ ساخته شد، كلیسای انتقال می باشد و انتقال سبك گوتیك پیشرفته به گوتیك پسین را بر عهده داشت.این كلیسا نمای واقعی ندارد ولی در عوض حجم معماری به سطوح ریز مشبك شفاف تبدیل شده است. انحنای سنگ چینی های این كلیسا شبیه قوسهای شعله ی آتش است.نزدیك به 54 متر طول دارد و 22.5 متر ارتفاع دارد و در مقایسه با كلیساهای بزرگ تقریباً كوچك است. سه درگاه ورودی با دو طاق نما در طرفین آنها با یك قوس به طرف بیرون خانه انحناء یافته است.بالكانه هایِ مجوفِ قوس بندیهای تار عنكبوتی، با شیبی آرام به واحد یا بلوك مركزی می رسند واز پشتِ مثلثهایِ پشتِ نما، ادامه می یابند.روی هم قرار گرفتن تمام عناصر و مجوف بودنشان بر حسب آشفتگی خطوط آسمانی مناظر پیچیده ای را به وجود آورده اند
معماری گوتیك در سایر كشور های اروپایی
معماری گوتیك كه در ایل دو فرانس متولد شد دامنه نفوذش به سایر كشورهای اروپایی كشیده شد و بر این اساس در هر یك از این كشور- ها معماری گوتیك دارای ویژ گی های خاصی است
گوتیك در انگلستان
معماری گوتیك چون سیلی از مرز ها پافراتر و به كشور انگلستان قدم نهاد . انگلستان با روی باز معماری جدید را پذیرفت و آن هم به این علت كه نیمه ازكشور انگلستان در قلمرو فرانسه بود . در كل اسلوب معماری گوتیك در انگلستان نیز به سه مرحله ی : نخستین ، مزین و قائم تقسیم بندی میشود. در گوتیك نخستین و در معماری گوتیك انگلستان : پنجره های بسیار بلند و نوك تیز وتاقیهایی به همین روش پدیدار شد كه ( سبك نیزه ای) نام گرفت . كلییسای سالز بری از بارز ترین یادگارهای دوره گوتیك در انگلستان است
كلیسای سالز بری
این بنا در فاصله سالهای 1220 و 1260 م ساخته شد و همزمان با ساخت كلیسای آمین بوده است. پلان بنای سالزبری دارای دو بازوی عرضی و دارای یك راهرو اصلی ودو دالان كناری است .دراین كلیسا كه درقرن سیزدهم به سبك معماری گوتیك ساخته شد، برجهای دوقلو بسیار كوچك شدهاند و پنجره ی گرد نیز در آن دیده نمی شود. سالزبری بنایی وسیع و سنگین دارد و از ویژگیهای منحصر به فرد این كلیسا، وجود یك فضای تقاطع مركزی است كه دو بخش محراب وجایگاه خوانندگان را با بقیه ی سالن از نظر طول برابر می كند. ویژگی دیگر، استفاده از دیوارهای قطور است كه نسبت به سایر بناهای دیگر گوتیك، رومانسك كار شده است. نمای داخلی وخارجی كلیسا با هم منطبق نیستند و نمای خارجی آن شبیه غربال است . صحن كلیسای مذكور بلند و تونل مانند است. ویژگی دیگر جالب گوتیك انگلیسی وجود برجهای چهار گوش بزرگی است كه روی مركز چلیپا به آسمان رفته است

کلیسای سنت الیزابت :

این کلیسا در شهر ماربورگ واقع شده ، که در سال (۱۲۳۳تا ۱۲۸۳ م ) ‏ساخته شده‌است . از بناهای این دوره در آلمان است راهروهای جانبی بخش عمده‌ای از نقش ‏حائل بندی لازم برای تاق مرکزی را انجام می‌دهند .‏
پیکر تراشی در معماری گوتیک :پیکرتراشی گوتیک به طور کامل از کلیساهای این دوره پدیدار ‏شد ، وبرروی درهای غربی که دروازه‌های ورود به اورشلیم بهشت آسا وسردرهای شاهی پنداشته ‏می شدند ، قرار گرفتند .پیکره‌های سردر غربی کلیسای « شارتر» که به صورت یکپارچه از کار ‏در آمده‌اند ، عظمت و قدرت مسیح را نمایان می‌کنند . تولد ، معرفی مسیح در معبد و مسیح ‏کودک در دامن مریم عذرا در سمت راست و معراجش به آسمان بر سردر سمت راست .‏
نقطه اوج پیکرتراشی گوتیک را در بعضی از تندیسهای کلیسای « رایمز» (۱۲۹۹- ۱۲۲۵ م) می‌‏توان دید ، و از همه مشهورتر در این کلیسا مجموعه‌ای به نام ملاقات وجود دارد که در آن ‏صحنه حضرت مریم (س) دارای شخصیت کاملا متمایزی است ، آنهم به خاطر انحنایی که به ‏بدن داده شده و به صورت موزونی بدن را برگردانده و به سوی ملاقات کنندگان متمایل شده ‏است .‏
شیشه منقوش در معماری گوتیک :‏

اوج معماری گوتیک در پیکرتراشی واستفاده از هنر پرشکوه و با جاذبه‌ای است که به شیشه ‏منقوش معروف شده‌است . این مصالح جدید تقریبا با سبک گوتیک مترادف اند . در هیچ دوره ‏دیگری شیشه را با یک چنین ظرافت و زیبایی و حتی مهارتی به کار نبرده‌اند .‏
روش بدست آوردن شیشه به این صورت بود که : شیشه را نخست با عمل دمیدن شکل می‌‏دادند یا به درون قالبی با ضخامت متغییر می‌فشردند و یا از میان غلطکهایی می‌گذراندند. ‏شیشه ورقی یا شیشه لوحی بدست می‌آوردند . شیشه لوحی را می‌بریدند و به صورت قطعات ‏چهارگوش در می‌آوردند . سپس قطعات مزبور را می‌شکستند و یا به قطعات کوچکتری تبدیل ‏می کردند .و روی میز صافی که یک طرح خاص با استفاده از گچ بر آن تقسیم شده بود مونتاژ ‏می کردند.‏

نتیجه گیری:

معماری گوتیک، معماری 100 درصد تکنیکی است و فن بالایی را می طلبد. در این سبک نقش استاتیک در ساخت بنا ها بسیار مهم بوده است.
حامیان این سبک، کلیساها را برای نشان دادن به جهانیان با ارتفاع بسیار زیاد می ساختند و در انتهای این کلیسا ها برج های نوک تیزی می ساختند تا مرتفع تر نشان داده شوند. از ویژگی های دیگر آن گرایش به قرینه سازی است..
یکی دیگر از خصوصیات این سبک استفاده از پنجره هایی در سطح های سنگی و دارای شیشه های رنگی به اندازه های بزرگ و بلند بر روی نمای اصلی می باشد.
در این سبک استفاده از سطوح قوسی و گنبدی و ستون های مرکب به اهمیت نما می افزود معماری گوتیک بر مبنای چلیپا شکل قرار داشت.
دوره ی گوتیک در فرهنگ جهان دوران استیلای مذهب، و بالاخص کلیسا، بر جوامع بوده. نوع ارتباطات در آن دوران به صورت عمودی تعریف می شده است. بدین معنا که تمام ابعاد و جنبه های زندگی در جهت خداوند و برای خداوند تعریف می شده.

علاوه بر معماری، سبك گوتيك در مجمسه سازی، موسيقی و ادبيات افسانه‌ای نيز حضور داشته است. كلا در اين سبك، جهان غيرقابل شناخت، راز آلود، عجيب و پر از غرايب ديده می شود. واز همه مهم تر نوعی بدبينی در تمام شئون آن نهفته است. اين سبك در موسيقی هنوز ادامه دارد.
این الگو در معماری آن دوران خود را به صورت فلش های رو به بالا (به سمت خداوند) نشان داده است. دوره ی گوتیک با ظهور اومانیسم پایان یافت.


برچسب‌ها: معماری گوتیک, معماری, تاریخچه معماری گوتیک, گوتیك آغازین گوتیك پیشرفته گوتیك پسین, دانلود مقالات معماری
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 18:21  توسط spow  | 

دانلود جزوه هیدرولیک چاه و بهره برداری از اب های زیرزمینی

فهرست مطالب جزوه به شرح زیر می باشد :

فهرست مطالب:    

كليات
چاه و خصوصيات آن
جريان شعاعي آب در چاه در وضعيت ماندگار
جريان شعاعي در لايه هاي آزاد
جريان شعاعي در لايه هاي محصور
جريان شعاعي در چاه در حالت غير ماندگار
آزمايشهاي پمپاژ
آزمايش پمپاژدر لايه هاي محصور
آزمايش پمپاژدر لايه هاي آزاد
تغذيه مصنوعي در آبهاي زير زميني

كليات :
بهره برداري از آبهاي زيرزميني توسط چاه و قنات پيشينه قديمي ايرانيان بوده است. قنات عبارت از يك گالري يا تونل زيرزميني ميباشد مه در دامنه هاي ابرفتي حفر مي شود. قسمتي از اين تونل در زير سطح ايستابي واقع شده و بخشي ديگر از تونل كه آب را به سطح زمين هدايت مي كند در بالاي سطح ايستابي قرار گرفته است. در واقع قنات مجموعه اي از چند ميله ( چاه ) و يك كوره ( تونل) زيرزميني است كه با شيبي كمتر از شيب سطح زمين آب موجود در لايه هاي آبدار مناطق مرتفع زمين را به كمك نيروي ثقل و بدون كاربرد نيروي كشش و هيچ نوع انرژي الكتريكي يا حرارتي با جريان طبيعي جمع آوري كرده و به نقاط پست تر مي رساند.
در مورد تعداد قنوات موجود در ايران ارقام متفاوتي ذكر شده است بنظر مي رسد در ايران 31000 رشته قنات وجود داشته باشد كه سالانه 10 ميليارد متر مكعب آب زيرزميني را از لايه هاي آبدار خارج مي ساند. استان خراسان با بيش از 11000 رشته بالاترين تعداد قنات را در سطح كشور دارا مي باشد. برخي از قناتهاي اين استان مانند قنات سناباد مشهد از 1200 سال قبل داير بوده است. عمق اولين چاه ( چاه مادر) در قنات بيدخت گناباد 350 متر و در قنات كيخسرو بجستان بيش از 400 متر مي باشد. آبدهي برخي از قناتها در ايران كم و حدود يكي دو ليتر در ثانيه است. در حالي كه برخي ديگر مانند قنات قصبه گناباد بيش از 350 ليتر در ثانیه آبدهي دارند. طول گالري قنات در بعضي موارد مانند قنات گناباد متجاوز از 70 كيلومتر است.
قناتها تا 50 سال پيش در ايران بخوبي كارائي داشته و مورد استفاده قرار مي گرفتند زيرا در اكثر لايه هاي آبدار ميزان تغذيه طبيعي بمراتب بيشتر و يا حداقل در حد استخراج آب توسط قنات بود. اما با ورود فناوري چاه و پمپ كه در مدت كوتاهي اين امكان را بوجود مي آورد كه در نقطه مورد نظر چاهي را حفر و آب استخراج كرد بتدريج سطح ايستابي در اكثر دشت ها افت پيدا كرد و گالري قناتها بعنوان تونلهاي خشك در بالاي سطح ايستابي قرار گرفتند. بدين ترتيب اكثر قناتها خشك و از چرخه استفاده خارج شدند. بطوريكه امروزه چاه اساسي ترين ابزار استفاده از ابهاي زيرزميني در آمده است. اما استفاده بيش از حد از آبهاي زيرزميني توسط چاهها نيز باعث گرديده است كه آبدهي آنها كاهش پيدا كرده و تعدادي از آنها نيز خشك شوند.

متن کامل جزوه هیدرولیک چاه و بهره برداری از اب های زیرزمینی را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: جزوه هیدرولیک چاه و بهره برداری از اب های زیرزمینی, هیدرولیک, هیدرولوژی, دانلود جزوه هیدرولیک چاه و بهره برداری از اب های ز, دانلود جزوات مهندسی عمران
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 16:4  توسط spow  | 

اموزش پاورپوینت

روش ساخت اسلايدهاي نمايشي توسط POWER POINT

مراحل ساخت اسلايدهای نمايشی

ايجاد صفحه نمايش جديد
انتخاب قالبهاي طراحي براي زمينه اسلايدها
نحوه تغييرمدل رنگ
انتخاب روشهاي مختلف براي نگارش اسلايدها
اعمال پس زمينه در اسلايد
نگارش و ويرايش اسلايدها
وارد كردن اسلايدها از يك نمايش به نمايش ديگر
افزودن تصاوير گرافيكي
انيميشن در برنامه نمايشي
اختصاص دادن زمان به اسلايدهاي نمايشي
ذخيره سازي اسلايدها

برای دانلود ارایه اموزشی روش ساخت اسلايدهاي نمايشي توسط POWER POINT به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

دانلود فایل دوم:

دانلود کنید.


برچسب‌ها: مراحل ساخت اسلايدهای نمايشی, دانلود جزوات مهندسی کامپیوتر, روش ساخت اسلايدهاي نمايشي توسط POWER POINT, دانلود جزوات مهندسی, اموزش پاورپوینت
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 15:11  توسط spow  | 

دانلود کتاب هیدرولوژی در عمل

Hydrology in Practice Elizabeth Shaw Free download

ویرایش سوم کتاب هیدرولوژی در عمل نوشته الیزابت شاو در بیست فصل و بیش از ششصد صفحه با پوشش تقریبا کامل کلیه مطالب کاربردی هیدرولوژی منبع و رفرنسی مناسب برای مهندسی عمران به شمار می رود.

برای دانلود کتاب هیدرولوژی در عمل نوشته الیزابت شاو ویرایش سوم به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.


برچسب‌ها: دانلود کتاب هیدرولوژی در عمل, هیدرولوژی, دانلود کتاب های مهندسی, Hydrology in Practice Elizabeth Shaw Free download, دانلود کتابهای مهندسی عمران
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 10:9  توسط spow  | 

بررسی جنبه های مختلف هیدرولوژی شهری و غیرشهری


چکیده

عوامل مختلفی باعث جاری شدن سیلاب می شود و  بسته به نوع محل وقوع سيل مانند، زمین های كشاورزي و باغات، مجتمع های صنعتی و  كارخانجات، مناطق روستایی، شهری و غيره،  روشهای کنترل و رويارويي مختص به خود را می طلبد. در شهرهایی که به علت توسعه نامناسب و پراکنش غیر اصولی مراکز مسکونی ،تجاری و صنعتی ،تغییرات قابل توجهی در شبکه زهکشی طبیعی آن شهرها ایجاد شده است. این توسعه نامتناسب باعث مسدود شدن آبراهه ها و مسیل های اصلی و فرعی آن در شهرها شده است. حتي با وقوع سیلابهایی با دوره بازگشت کوتاه مدت نيز برخي مناطق شهري دچار آب گرفتگی معابر و مختل شدن زندگی شهروندان می شود. سيل جنبه هاي مختلف اقليمي، اجتماعي، اقتصادي، سازماني و فني دارد كه در محيط هاي شهري و غيرشهري بايستي بصورت متفاوت مورد توجه و بررسي قرار گيرند. در اين مقاله سعي مي شود به بررسي عوامل و جنبه هاي مختلف وقوع سيل در مناطق شهري و غير شهري و بويژه در شهرها پرداخته شود.

مقدمه
    امروزه افزایش جمعیت، پیشرفت علم و گسترش تأسیسات صنعتی و کمبود مکان برای ساخت و ساز خصوصاً در کلان شهرها، باعث شده تا تغییرات شدیدی در مورفولوژی حوزه های آبریز ایجاد شود. تجاوز به حریم رودخانه ها، مسیل ها و آبراهه ها، باعث تغییر الگوی زهکشي طبیعی و جاری شدن جریان هاي بیش از ظرفیت آبراهه ها و مسیل های شهری می شود. این مساله منجر به تشدید خطر سیل خیزی و آب گرفتگی معابر و افزایش هزینه های نگهداری شهر شده و خسارات احتمالی جانی و مالی را به طور چشمگیری افزایش داده است [1].
    از آنجا که مخاطرات طبیعی ناشی از زلزله همواره خسارات و ضایعات به مراتب بیشتری را در مقایسه با سیلاب داشته است و از طرف دیگر با توجه به اینکه کشور ایران در یک منطقه نسبتاً خشکی از جهان قرار گرفته است و تعداد رودخانه های دائمي اندک و میانگین سالانه اکثر مناطق از 500 میلی متر تجاوز نمی نماید، توجه صاحبنظران، مهندسین، شهرسازان و برنامه ریزان شهری کمتر معطوف این چنین مخاطرات طبیعی گردیده و شاید همین عدم حساسیت های لازم است که زمینه سهل انگاری در استفاده از ضوابط فنی و علمی در شهرسازی و به طور کلی تخلف در ساخت و سازها و افزايش مخاطرات ناشی از سیلاب و آب گرفتگی را فراهم نموده است [2]. عوامل مختلفی باعث جاری شدن سیلاب می شود و  بسته به نوع محل وقوع سيل مانند، زمین های كشاورزي و باغات، مجتمع های صنعتی و  كارخانجات، مناطق روستایی، شهری و غيره،  روشهای کنترل و رويارويي مختص به خود را می طلبد.

متن کامل مقاله بررسی جنبه های مختلف هیدرولوژی شهری و غیرشهری را از لینک زیر دریافت نمایید:

دانلود کنید.


برچسب‌ها: بررسی جنبه های مختلف هیدرولوژی شهری و غیرشهری, دانلود مقالات مهندسی عمران, دانلود مقاله, هیدرولوژی سیلاب منابع اب عمران و سازه سد و شبکه, هیدرولوژی
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 10:2  توسط spow  | 

ازمایشگاه مکانیک خاک

دانلود گزارش کار ازمایشگاه مکانیک خاک تهیه شده توسط اقای دکتر امیر احمدی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران

آزمايشگاه مكانيك خاك يكي از دروس مهم و اساسي براي دانشجويان دوره كارشناسي مهندسي عمران است . در اين درس اصول و مباني آزمايشگاهي براي تعيين ويژگيهاي فيزيكي و مكانيكي خاك تدريس مي شود . روشها و تكنيكهاي آزمايشگاهي در مكانيك خاك در مسائل حرفه اي مهندسي عمران نيز بسيار پركاربرد بوده و جايگاه ويژه اي را دارا مي باشد. در اين مجموعه، تعدادي از مهمترين آزمونهاي مكانيك خاك به تفضيل مورد بررسي قرار گرفته است . در هر آزمايش با تكيه بر اصول و مباني استانداردهاي به روز جهاني، نحوه و شرايط انجام آزمايش به همراه پارامترهاي كليدي و نحوه محاسبات و تهيه گزارش آزمايشگاهي بحث و ارائه شده كه اميد است مطالعه آن براي دانشجويان دوره كارشناسي مهندسي عمران مفيد واقع گردد.

فهرست مطالب

آزمايش دانه بندي خاك
آزمايش هيدرومتري
آزمايش حد رواني و حد خميري
آزمايش هم ارز ماسه
آزمايش تعيين چگالي ويژه
آزمايش تعيين وزن واحد حجم خاك به روش مخروط ماسه
آزمايش CBR يا تعيين نسبت باربري كاليفرنيا
آزمايش تك محوري محصور نشده
آزمايش تراكم
آزمايش تحكيم
آزمايش برش مستقيم
آزمايش سه محوري

برای دانلود گزارش کار ازمایشگاه مکانیک خاک به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.


برچسب‌ها: دانلود گزارش کار ازمایشگاه مکانیک خاک, دانلود جزوات مهندسی عمران, دانلود جزوه مهندسی, دانلود جزوه, ازمایشگاه مکانیک خاک
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت 9:51  توسط spow  | 

مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر