توضیح عکس توضیح عکس
توضیح عکس تبلیغات

وبلاگ یک مهندس...

وبلاگ یک مهندس...

+ نوشته شده در  چهارشنبه دهم دی 1393ساعت 0:2  توسط spow  | 

الگوی ارزشیابی کرک پاتریک

   بیشتر مدل های ارزشیابی مشهور در سال های گذشته براساس الگوی ارزشیابی آموزشی چهار سطحی بنا شده اند كه اولین بار توسط كرك پاتریك(1959) ارائه شده بود این الگو  به عنوان الگویی جامع ، ساده و عملی برای بسیاری از موقعیتهای آموزشی توصیفی شده بود و به وسیله بسیاری از متخصصان به عنوان معیاری در این حوزه شناخته می شود.كرك پاتریك ارزشیابی را به عنوان تعیین اثربخشی در یك برنامه آموزش تعریف كرده است:

1 ) واكنش

منظور از واكنش میزان عكس العملی است كه فراگیران به كلیه عوامل موثر در اجرای یك دوره آموزش از خود  نشان می دهند. این واكنش را می توان از طریق پرسشنامه  و یا روشهای معمول دیگر به دست آورد. واكنش چگونگی  احساس شركت كنندگان را در موردبرنامه آموزش  ( رضایت‌) اندازه گیری می كند، این پیمایشها به دنبال  دریافت نظرات شركت كنندگان نسبت به آموزش، برنامه درسی تكالیف درسی ، مواد و تجهیزات آموزش ، كلاس یا وسایل، ارزش و عمق محتوای دوره های آموزشی و  غیره هستند .اخذ جوابهای درست و معنادار از شركت كنندگان در  این مرحله بسیار مهم و حیــــاتی است، بدین منظور كرك پاتریك پیشنهادهــایی را در این رابطـــه ارائه می‌كند :
 

·تهیه و تنظیم فرمی برای سنجش واكنش شركت كنندگان؛

·نوشتن یك پیام تشویق كننده برای پاسخ دهندگان؛

·اطمینان دادن به پاسخ دهندگان ازناشناخته ماندن آنها؛

·جدول بندی و تجزیه و تحلیل پاسخها.

 واكنشهای مناسب باعث انجام دوره‌های آموزشی بعدی گردیده و كاركنان دیگر را تشویق به شركت در این دوره‌ها می كند  و علی رغم نظر مدیران ارشد درباره استمرار یك دوره آموزش  ، نتایج ارزشیابی واكنش نیز می‌تواند در این استمرار تاثیر داشته باشد.


۲) دانش یادگیری

 یادگیری عبارت است ازتعیین میزان فراگیری ، مهارتها ، تكنیك ها و حقایقی است كه طی دوره آموزشی به شركت  كنندگان آموخته شده و برای آنان روشن گردیده است و  می توان ازطریق آموزشهای قبل، ضمن و بعد از شركت در دوره آموزشی به میزان آن پی برد. كرك پاتریك به راهبردهایی برای ارزشیابی یادگیری  اشاره می كند:

·      سنجش مهارت ،دانش و نگرش قبل و بعد از آموزش

·      به كارگیری گروه كنترل در صورت امكان؛

·      تجزیه و تحلیل آماری نتایج به منظور ربط دادن یادگیری و آموزش؛

·      به كارگیری نتایج برای انجام رفتار مناسب.


  به اعتقاد پاتریك اگر آزمونها ، دارای روایی و پایایی باشند و در آن صورت اثربخشی آموزش را می توان به وسیله مقایسه نتایج پیش آزمون و پس آزمون تعیین كرد.

۳)رفتار :

 منظور از رفتارچگونگی و میزان تغییراتی است كه در رفتار شركت كنندگان در اثر شركت در دوره آموزشی حاصل می شود و آن را می توان با ادامه ارزیابی در  محیط واقعی كار روشن ساخت. این سطح نسبت به سطح  قبلی بسیار چالش برانگیز و حساس است كه كرك پاتریك  بدین منظور سه دلیل را در این مورد ذكر می كند: اولا  شركت كنندگان باید فرصتی را برتغییر رفتارشان به  دست آورند. ثانیا : زمان تغییر در رفتاررا به صورت  واقعی نمی توان پیش بینی كرد ثالثا جو سازمانی است كه  می تواند بر تغییر كردن یا نكردن رفتاردرحین كار  تاثیر داشته باشد.

كرك پاتریك برای انجام ارزشیابی سطح سوم نیز  راهبردهایی را پیشنهاد می كند :

·      منظور كردن زمان مفیدی برای شركت كنندگان تا فرصت عمل به رفتار مورد انتظار را داشته باشند.

·      تكرار ارزشیابی در زمانهای مناسب به منظور كسب اطمینان از وجود تغییرات رفتاری دائمی و همیشگی.

·      به كار بردن گروه كنترل، در صورت امكان به منظور حذف عاملهای مزاحمی، كه شاید در رفتار تاثیر داشته باشند.

·      مقایسه شقوق مختلف روشهای ارزشیابی به منظور  استفاده مناسب و بهینه از آنها.

4) نتایج:

   منظور از نتایج میزان تحقق اهدافی است كه به طور مستقیم به سازمان ارتباط دارد. اندازه گیری سطح چهارم  بسیار مشكل است و در آن شواهدی از نتایج از قبیل كاهش هزینه ،دوباره كاری نسبت جابه جایی یا سوانح و افزایش  كیفیت تولیدات ، سود و فروش بررسی می شود.
كرك پاتریك برای انجام این سطح ارزشیابی نیز راهبردهایی را پیشنهاد داده است:

·        منظور داشتن زمان مناسب بعداز آموزش برای  رسیدن به نتایج

·        اندازه گیری نتایج سازمانی از طریق مصاحبه یا پیدایش قبل و بعداز آموزش؛

·        تكرار اندازه گیری در فواصل مناسب.

به  عقیده كرك پاتریك چهار سطح مدل او، یك چارچوب  منطقی را برای ارزشیابی فراهم می كند او این الگو  را در یك هرم منظور داشته و بیان می دارد كه هر  چهار سطح ارائه شده در الگوی او مهم هستند و نباید  نادیده گرفته شوند. زیرا می توان از طریق سنجش  نتایج هر سطح تفسیر مطمئنی از سطوح دیگر این  مدل داشته باشیم.

  در این الگو ارزشیابی ، به صورت پیش رونده به سمت بالا یعنی حركت از سطح واكنش به سطح نتایج مشكل تر می شود ، به علاوه سطوح بالاتر این مدل اطلاعات با ارزش تری را فراهم می كند . دو سطح اولیه ارزشیابی دردرون محیط آموزشی صورت می گیرد و در حالی كه دو سطح پایانی در محل كار كاركنان اندازه گیری می‌شوند.

 «هال» در تحقیقی كه درشركتهای صنعتی انگلستان انجام داد به این نتیجه رسید كه در استفاده از الگوی ارزشیابی آموزشی كرك پاتریك ، برنامه های آموزشی بیشتر در سطح واكنش مورد ارزشیابی قرار گرفته اند و كمتر به سطوح بالایی ارزشیابی یعنی تغییر رفتار و نتایج پرداخته شده است.


برچسب‌ها: الگوی ارزشیابی کرک پاتریک, دانلود مقالات مدیریت, دانلود مقاله, واکنش دانش یادگیری رفتار مدیریت مقاله دانلود تحقیق, مدیریت دانش
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 23:55  توسط spow  | 

آشنایی با الزامات و مستندسازی استاندارد ایزو 9001


استاندارد ایزو 9001 بعنوان یکی از محبوب ترین استانداردهای سازمان ایزو در دنیا می باشد و تاکنون سازمانهای بسیاری نسبت به دریافت گواهینامه این استاندارد اقدام نموده اند. این استاندارد مجموعه اي از مقررات است كه در سطح بين المللي معتبر شناخته مي شود. وشركت ها از آن به منظور بهبود كيفيت محصول يا خدمات خود در درون سازمان استفاده مي كنند.

آشنایی با مفاهیم کیفیت

آشنایی با مدل کانو

آشنایی با سازمان ایزو و استانداردهای خانواده 9000

آشنایی با تعاریف مطابق استاندارد ایزو 9000

آشنایی با چرخه دمینگ (PDCA)

آشنایی با هشت اصل کیفیت

آشنایی با ساختار استاندارد ایزو 9001 و تشریح الزامات مطابق با 8 بند استاندارد.

آشنایی اجمالی با نگرش فرایندی

معرفی و ارائه نمونه مستندات اجرایی در سازمانها

آشنایی با الگوی اثربخشی آموزش کرک پاتریک

برای دانلود جزوه آشنایی با الزامات و مستندسازی استاندارد ایزو 9001 به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.


برچسب‌ها: مستندسازی استاندارد ایزو, مدیریت ایزو شرکت خدماتی سازمان گواهینامه استاندارد, دانلود جزوه, استاندارد ایزو, آشنایی با الزامات و مستندسازی استاندارد ایزو 9001
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 23:50  توسط spow  | 


منابع پيشنهادی آزمون دكتری (دولتی و آزاد)

1.تئوریهای سازمان و مدیریت
حدوداً 70% سوالات تئوریهای سازمان و مدیریت از تئوری های پیشرفته و 30% از اصول و مبانی مدیریت می باشد. ذیلاً منابع ذیل جهت مطالعه تئوریهای سازمان و مدیریت ذکر می گردند:
1-1-    Organization theory Modern, symbolic, and postmodern perspectives    Mary Jo Hatch   Oxford university press
کتاب تئوری سازمان: مدرن، نمادین تفسیری و پست مدرن در سال 1385 توسط آقای دکتر دانایی فرد ترجمه شده است و بوسیله انتشارات افکار به چاپ رسیده است.
1-2- سازمانها، سیستم های عقلایی، طبیعی و باز
Organizations: Rational, Natural, and open systems   W. Richard Scott
پاورپوینت این کتاب در اینترنت موجود است. و نسخه ی قدیمی آن توسط دکتر میرزایی اهرنجانی ترجمه شده است.
1-3-  تئوری سازمان (ساختار، طراحی، کاربردها) تالیف: استیفن رابینز ترجمه: دکتر الوانی، دکتر حسن دانایی فرد
1-4- نظریه های سازمان و مدیریت از نوین گرایی تا پسا نوین گرایی تالیف: دکتر حسین رحمان سرشت ناشر: موسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر
1- 5- اصول و مبانی مدیریت دکتر: علی رضائیان، انتشارات سمت
1-6- اصول و مبانی مدیریت، دکتر سید رضا سیدجوادین

2. تئوری های مدیریت دولتی و خط مشی گذاری(خاص مديريت دولتي)
2-1- گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی (1380)  تالیف: دکتر سید مهدی الوانی، حسن دانایی فرد- انتشارات صفار
2-2- تئوریهای سازمان دولتی مولف: رابرت بی دنهارت ترجمه: دکتر سید مهدی الوانی، حسن دانایی فرد
2-3- مدیریت دولتی نوین مولف: آون هیوز ترجمه: دکتر الوانی، دکتر شورینی، دکتر معمار زاده- انتشارات مروارید
2-4- تئوری نظم در بی نظمی مدیریت دکتر سیدمهدی الوانی، حسن دانایی فرد، انتشارات صفار

3. روش تحقیق
معمولاً ضریب درس روش تحقیق در دوره دکتری نسبت به سایر دروس کمتر است اما اهمیت آن بیشتر است. در واقع دروس تئوریها، رفتار و دروس تخصصی و زبان را اکثر داوطلبان می نویسند اما آمار، اقتصاد و روش تحقیق با وجود ضریب کم دروس تعیین کننده و سرنوشت ساز محسوب می شوند. بعضی از منابع روش تحقیق ذیلاً بیان می گردد. قابل ذکر است که تمرکز روش تحقیق بیشتر روی کیفی است.
3-1- روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت ترجمه و تألیف: دکتر دانایی فرد، دکتر الوانی و دکتر آذر، انتشارات صفار
3-2- روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت ترجمه و تالیف: دکتر دانایی فرد، دکتر الوانی و دکتر آذر
3-3- روش تحقیق در علوم رفتاری مولفان: دکتر زهره سرمد، دکتر عباس بازرگان و دکتر الهه حجازی ، موسسه نشر آگه
3-4- روش تحقیق، دکتر غلامرضا خاکی


4. آمار
4-1- آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول) دکتر عادل آذر و دکتر منصور مومنی، انتشارات سمت
4-2- آمار و کاربرد آن در مدیریت(جلد دوم، تحلیل آماری) دکتر عادل آذر و دکتر منصور مومنی، انتشارات سمت
4-3- آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد اول) دکتر جمشید صالحی صدقیانی
4-4- آمار و کاربرد آن در مدیریت (آمار پیشرفته) دکتر جمشید صالحی صدقیانی

5. مدیریت رفتار سازمانی
5-1- مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت
5-2- تعامل انسان و سیستم اطلاعاتی، دکتر علی رضائیان، انتشارات سمت
5-3- رفتار سازمانی، مولف: کریتنرو کینیکی، مترجمان: دکتر فرهنگی
5-4- رفتار سازمانی (فرد) ، مولف: استیفن پی رابینز، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارساییان
5-5- رفتار سازمانی (گروه) ، مولف: استیفن پی رابینز، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارساییان
5-6- رفتار سازمانی (سازمان)، مولف: استیفن پی رابینز، مترجمان: دکتر اعرابی و دکتر پارسائیان

6. منابع انسانی
6-1- استراتژی های منابع انسانی، مولف: مایکل آرمسترانگ مترجم: دکتر اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی
6-2- مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت، دکتر اسفندیار سعادت
دانشجویانی که قصد ثبت نام در گرایش تخصصی منابع انسانی را دارند لازم است که کتاب های مدیریت بهره وری نیروی انسانی، مدیریت منابع انسانی و حقوق و دستمزد و برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی را مطالعه نمایند.

7. مدیریت استراتژیک (راهبردی)
7-1- مدیریت استراتژیک، دفتر پژوهش های فرهنگی مولف: فرد آر دیوید، مترجم : دکتر اعرابی
7-2- مديريت راهبردي دكتر رحمان سرشت

8. مدیریت بازاریابی (مختص رشته مديريت بازرگاني)
بازاریابی عمدتاً شامل رفتار مصرف کننده، اصول و مبانی بازاریابی، بازاریابی صنعتی، بازاریابی خدمات، مدیریت بازاریابی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی جهانی، بازاریابی بین المللی، تحقیقات بازاریابی و استراتژی های بازاریابی (برنامه ریزی بازاریابی) می شود که ذیلاً بعضی از منابع ذکر می گردند:
8-1- اصول بازاریابی، مولف: فیلیپ کاتلر مترجم: دکتر بهمن فروزنده، ترجمه دوم: دکتر پارسائیان
8-2- مدیریت بازاریابی، مولف: فیلیپ کاتلر مترجم: دکتر بهمن فروزنده
8-3- مدیریت بازاریابی، دکتر ونوس، دکتر روستا و دکتر ابراهیمی
8-4- بازاریابی جهانی، مولف: وارن جی کیگان مترجم: دکتر عبدالحمید ابراهیمی
8-5- تحقیقات بازاریابی، انتشارات سمت مولف: دکتر ونوس، دکتر روستا، دکتر ابراهیمی


برچسب‌ها: منابع پيشنهادی آزمون دكتری مدیریت, دانلود کتاب جزوه مقاله پروژه, دانلود, مدیریت, آزمون دكتری مدیریت
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 17:6  توسط spow  | 

دانلود گزارش کار ازمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی

گزارش کار آزمايشگاه شيمی تجزيه دستگاهی تهیه شده توسط دکتر فرهنگ میرزایی شامل 7 فصل و ازمایشات مرتبط با هر فصل در 160 اسلاید می باشد.

آزمايشگاه شيمي تجزيه دستگاهی

رنگ ‌سنجي و طيف نورسنجي فوق بنفش ـ مرئي
طيف نورسنجي جذب و نشر اتمي
طيف نورسنجي زيرقرمز
كروماتوگرافي مايع
كروماتوگرافي گازي
طيف بيني پرتو ايكس
طيف‌بيني جرمی

برای دانلود گزارش کار ازمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: دانلود گزارش کار ازمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی, دانلود جزوات مهندسی شیمی, دانلود جزوه, دانلود گزارش کار, شیمی تجزیه دستگاهی
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 17:0  توسط spow  | 

دانلود حل المسائل مکانیک سیالات استریتر

مکانیک سیالات استریتر یکی از مهمترین و کاملترین رفرنس های درسی در زمینه مکانیک سیالات می باشد که در کنار کتاب هایی چون سری شومز ، مکانیک سیالات وایت و مکانیک سیالات مانسون در اغلب دانشگاهها تدریس می گردد.حل المسائل فارسی مکانیک سیالات استریتر در این پست تقدیم حضورتان می گردد. حل المسائل 320 صفحه ای مکانیک سیالات استریتر شامل پاسخ تشریحی مسائل فصل های زیر می باشد:

فصل 1 : خواص سیال

فصل 2 : استاتیک سیالات

فصل 3 : جریان سیال ، مفاهیم و معادلات اصلی حجم کنترل

فصل 4 : معادلات دیفرانسیل اصلی حاکم

فصل 5 : انالیز ابعادی و تشابه

فصل 6 : جریان لزج : لوله ها و کانال ها

فصل 7 : جریان های خارجی

فصل 8 : جریان تراکم پذیر

برای دانلود حل المسائل فارسی مکانیک سیالات استریتر به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: دانلود حل المسائل مکانیک سیالات استریتر, مکانیک سیالات استریتر, دانلود کتابهای مهندسی مکانیک, دانلود کتابهای مهندسی, دانلود حل المسائل فارسی مکانیک سیالات استریتر
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 16:42  توسط spow  | 

دانلود مجموعه تست های مدیریت تولید و عملیات

مجموعه‌ تست کلیات مدیریت تولید و عملیات همراه با پاسخ های تشریحی و ازمون های شبیه سازی شده شامل نمونه سوالات همراه با پاسخ تشریحی در زمینه های زیر می باشد:

کلیات مدیریت تولید و عملیات

پارادايم‌های توليد

راهبرد تولید

طراحی كالاها و خدمات

طراحی فرايند و مهندسی مجدد

نيروی انسانی در توليد

طراحی استقرار

پيش‌بينی

برنامه‌ريزی تجميعی

برنامه‌ريزی ظرفيت

برنامه‌ريزی ظرفيت در سيستم‌های توليد غيرپيوسته

برنامه‌ريزی ظرفيت در سيستم‌های توليدی پيوسته

برنامه‌ريزی ظرفيت در سيستم‌های خدماتی

كنترل موجودی و سيستم‌های مديريت موجودی

برنامه‌ريزی مواد مورد نياز (ERP, MRPII, (MRP

توليد درست به موقع JIT

تئوری محدوديت‌ها

مديريت زنجيره‌ تأمين

مدیریت و کنترل آماری کیفیت

نگهداری و تعميرات و قابليت اطمينان

مديريت پروژه

تست اتوماسيون

و پنج ازمون کلی مدیریت تولید که شامل تست های شبیه سازی شده کلیه مباحث می باشد در انتهای جزوه اورده شده است.

برای دانلود مجموعه ارزشمند مجموعه تست های مدیریت تولید و عملیات همراه با پاسخ های تشریحی به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: كنترل موجودی و سيستم‌های مديريت موجودی, دانلود تست های تشریحی مدیریت تولید, مدیریت پروژه نگهداری و تعمیرات مدیریت زنجیره تامین, پارادایم تولید طراحی ERP, دانلود مجموعه تست های مدیریت تولید و عملیات
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 16:21  توسط spow  | 

تئوری محدودیت و مدیریت زنجیره تامین

تئوري محدوديت‌ به عنوان يكي از مهم‌ترين فلسفه‌هاي مديريتي كه در دهه‌ي 1980 ميلادي توسط گلدرت ارائه شد با مزاياي فراوان و كاربردهاي وسيع در زمينه‌هاي مختلف به عنوان يكي از فلسفه‌هاي مديريتي، هنوز هم مورد توجه محافل علمي جهان قرار دارد.
در اين فصل به تشريح اين تئوري پرداخته و توجه و تمركز اصلي بحث را به كاربرد اين تئوري در مديريت توليد و عمليات معطوف مي‌داريم. ضمن اين كه كاربردهاي مختلف اين شيوه مديريتي را نيز در زمينه‌هاي مختلف مورد اشاره قرار مي‌دهيم.
به طور كلي تئوري‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند:
1- تئوري‌هاي توصيفي
2- تئوري‌هاي تجويزي
تئوري‌هاي توصيفي در رابطه با يك موضوع يا پديده توضيح داده و آن را تشريح مي‌كنند. تئوري‌هاي تجويزي علاوه بر تشريح يك پديده، شيوه‌هاي اجرايي و تغيير در آن را نيز توضيح مي‌دهند.
هدف و تعريف تئوري محدوديت
همان طور كه مي‌دانيم هدف سازمان كسب درآمد در حال و آينده مي‌باشد و هدف از به‌كارگيري تئوري محدوديت نيز كسب درآمد است. فر هنگ "اپيكس" تئوري محدوديت را اين‌گونه تعريف مي‌كند:
" يك فلسفه مديريت كه توسط گلدرت ارائه شد و مي‌توان آن را به سه زمينه جداگانه اما مرتبط به هم تقسيم كرد: لجستيك، اندازه‌گيري عملكرد وتفكرمنطقي."
لجستيك شامل برنامه‌ريزي زماني دروم- بافر- روپ  (DBR)، مديريت موجودي احتياطي و تجزيه و تحليل "وي اي تي " مي‌باشد.
اندازه‌گيري عملكرد شامل محصول قابل فروش، موجودي، هزينه‌ي عملياتي و پنج گام اصلي مي‌باشد.
ابزار‌هاي فرآيند تفكر در شناسايي ريشه مشكلات، شناسايي و ارائه راه حل‌هاي برنده-برنده و اجراي اين راه حل‌ها مهم مي‌باشند.
محدوديت چيست؟
پيش از ارائه تعريف از محدوديت و ذكر انواع آن ابتدا لازم است تا با انواع منابع آشنا شويم.
انواع منابع عبارتند از: 1- محدود، 2- نامحدود و 3- منابعي كه احتمال محدود شدن در مورد آن‌ها وجود دارد. نوع سوم منابع نزديك به محدوديت هستند.
محدوديت هر چيزي است كه سيستم را از رسيدن به اهدافش باز مي‌دارد.
انواع محدوديت‌ها
محدوديت انواع مختلفي دارد كه عبارتند از:
1. بازار: عدم وجود تقاضا براي محصول يا خدمت.
2. منبع: عدم وجود كاركنان كافي، تجهيزات يا امكانات كافي براي پاسخگويي به تقاضاي مشتريان.
3. مواد: عدم توانايي در به دست آوردن مواد خام با كيفيت و كميت مطلوب.
4. تأمين‌كنندگان: عدم قابليت اطمينان كافي به تأمين‌كنندگان و زمان تأخير طولاني در پاسخگويي به سفارشات.
5. مالي: عدم وجود پول نقد كافي براي ادامه فعاليت.
6. دانش/شايستگي: دانش و اطلاعات مورد نياز براي عملكرد مطلوب در سيستم وجود ندارد.افراد و كاركنان نيز توانايي و مهارت انجام وظايف خود را ندارند.
7. خط‏مشي: هر قانون، مقررات يا سياستي كه مانع از دستيابي سازمان به اهدافش مي‌شود.
8. ظرفيت: سيستم، ظرفيت كافي براي پاسخگويي به تقاضاهاي مشتريان را ندارد.
9. اختيا ر: عدم وجود اختيارات كافي براي تصميم‌گيري.
10. روابط انساني: عدم وجود روابط مناسب و رفتارهاي به‌هنجار در بين كاركنان.
تقسيم بندي ديگري كه از محدوديت‌ها ارائه مي‌شود تقسيم آن بر اساس محل قرار گرفتن آن در سيستم مي‌باشد. در اين تقسيم‌بندي فرض بر اين است كه سيستم مطابق شكل شماره 1-15 از سه بخش ورودي، فرآيند و خروجي تشكيل مي‌گردد. بنابراين دو نوع محدوديت ممكن است در يك سيستم وجود داشته باشد:
1- محدوديت دروني: اين محدوديت در مرحله فرآيند سيستم قرار دارد.
2- محدويت بيروني: اين محدوديت درمرحله ورودي يا خروجي سيستم قرار دارد.
محدوديت در ورودي مثل كمبود مواد اوليه و محدوديت در خروجي مثل نبودن تقاضا براي محصول توليدي.

برای دانلود متن کامل جزوه 40 صفحه ای تئوری محدودیت و مدیریت زنجیره تامین به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: سیستم DBR تئوری محدودیت مشتری مدیریت کیفیت دانلود, تئوری محدودیت و مدیریت زنجیره تامین, دانلود جزوات مدیریت, دانلود جزوات مهندسی صنایع, مدیریت زنجیره تامین مشتری فروش بازاریابی مواد کالا
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 15:48  توسط spow  | 

توليد درست به موقع

تولید بهنگام یا درست به موقع (JIT)  ، واژه آمريكايي جهت معرفي و تشريح سيستم توليد تويوتا است كه يكي از كارآمدترين سيستم‌هاي توليد معروف در جهان مي‌باشد. JIT در ابتدايي‌ترين شكل، مستلزم اين است كه اجزاء و قطعات لازم، فقط به تعداد مورد نياز و زماني كه به آن‌ها نياز است، تهيه شوند. توليد يك قطعه اضافي، به اندازه كمبود يك قطعه، نامطلوب تلقي مي‌شود. توليد يك روز زودتر به همان اندازه غير قابل قبول است كه تكميل آن يك روز ديرتر. اقلام ضروري، تنها زماني تحويل مي‌گردند كه مورد نياز باشند، يا «درست به موقع».
JIT، سيستمي يكپارچه با فلسفه توليد ناب مي‌باشد كه به طور تدريجي و از طريق فرآيند آزمون و خطا طي يك دوره زماني پانزده ساله شكل گرفت. براي استقرار و اجراي سيستم (JIT)، بسياري از عوامل اساسي، ضروري خواهد بود ( توليد يكنواخت، منابع منعطف، كيفيت بالا، عدم خرابي و از كارافتادگي در ماشين‌آلات، تأمين‌كنندگان قابل اعتماد، راه‌اندازي‌هاي سريع ماشين‌آلات و بسياري از عوامل و قواعد ديگر) كه در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

عوامل اصلي JIT

سيستمي كه در بدو امر براي كاهش موجودي‌ها طراحي شده بود، به سيستمي جهت بهبود مستمر تمام اجزاء عمليات توليدي تبديل گرديد. گام اول در اين تحول، فرمان "حذف اتلاف" بود. اتلاف، عبارت است از "هر چيزي بيش از حد ضروري تجهيزات، مواد، قطعات، فضا و زمان كه در فرآيند افزودن ارزش محصولات، به كار مي‌روند."
توليد JIT، در نتيجه حذف اتلاف به وجود آمد. اين سيستم، دربرگيرنده عوامل زير است:

1- منابع انعطاف‌پذير
2- چيدمان سلولي
3- سيستم كششي
4- كنترل توليد (به وسيله كانبان، كانويپ، تركيبي)
5- توليد در دسته‌هاي كوچك
6- آماده‌سازي سريع
7- سطوح توليدي يكنواخت
8- كيفيت در مبدأ
9- نگهداري بهره‌ور جامع (TPM)
10- شبكه تأمين‌كنندگان

منابع انعطاف‌پذير

مفهوم منابع انعطاف‌ پذير، در شكل كاركنان چندمهارته و ماشين‌آلات چندمنظوره، يكي از عوامل كليدي JIT است. تاييچي اوهنو، نخستين تلاش خود براي حذف اتلاف را (همچون مديران آمريكايي) بر بهره‌وري كاركنان متمركز نمود. او كارگران را وادار كرد كه به تنهايي با چندين ماشين كار كنند و براي اين كار، ماشين‌ها را به اشكال"L"و"U" مستقر نمود تا يك كارگر، به چندين ماشين دسترسي داشته باشد. ماشين‌ها، مانند چيدمان فرآيندي از يك نوع نبودند، بلكه نشان‌دهنده يك ‌سري از فرآيندهاي مشترك بين گروهي از قطعات بودند (يعني يك چيدمان سلولي).
به خاطر اين كه يك كارگر بتواند با چندين ماشين كاركند، مي‌بايست تغييراتي را در ماشين‌ها ايجاد مي‌كردند؛ سوئيچ‌هايي در ماشين‌ها نصب شد تا پس از هر عمليات، به طور اتوماتيك خاموش شوند. لوازم و تجهيزات اضافي خريداري و در محل قرار داده ‌شد تا كارگر مجبور نباشد در موقع نياز، از ايستگاه كاري دور شود و به دنبال آن‌ها برود.
انعطاف‌پذيري در نيروي كار كه توسط اوهنو به وجود آمد، باعث حركت به سوي داير نمودن ماشين‌آلات انعطاف‌ پذير گرديد. از طريق اين تغييرات، اتلاف‌هايي همچون حركت بين ماشين‌ آلات، آماده‌سازي‌هاي زمان‌ بر و معطل‌ شدن فعاليت‌ها،‌ حذف گرديد.

متن کامل فایل اموزشی تولید بهنگام یا درست به موقع (JIT) را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.mechanicspa.mihanblog.com


برچسب‌ها: توليد درست به موقع JIT, دانلود مقالات مهندسی صنایع, دانلود جزوات مهندسی صنایع, تولید بهنگام نگهداری و تعمیرات چیدمان کارخانه دانل, سیستم تولید کنترل تولید چیدمان انعطاف‌پذيری در نير
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 15:32  توسط spow  | 

مديريت و کنترل آماری کیفیت

كيفيت مي‌تواند به صورت‌هاي مختلف تعريف شود. در اين بخش سعي مي‌كنيم كه ديدي كلي در مورد مفاهيم كيفيت براي مشتريان و افراد مختلف داخل يك سازمان به دست آوريم.
نگرش پنج‌گانه براي توضيح مفهوم كيفيت در ارتباط با يك محصول (فرآورده) يا خدمت وجود دارد:
1- نگرش غيرمحسوس (فلسفي): كيفيت عبارت است از يك پديده بي‌نقص و كمال مطلق. اين نوع كيفيت را نمي‌توان اندازه‌گيري كرد، بلكه هنگام مواجهه با آن، مي‌توان آن را تشخيص داد.
2- نگرش محصول‌گرا (معيارهاي محصول‌گرا يا خدمت‌گرا): اين نوع كيفيت، به عنوان موجوديت بخشي از محصول يا خدمت تعريف مي‌شود. مثلاً قدرت موتور بر حسب كيلووات يا ميزان آزادي جاي پا در هواپيما برحسب سانتي‌متر. اين نوع كيفيت را مي‌توان با شاخص‌هاي روشني اندازه‌گيري كرد.
3- نگرش مصرف‌گرا (با توجه به نياز مشتري): كيفيت، عبارت است از تأمين مطلوب رضايت مصرف‌كننده با شعار "درست مناسب مصرف" . اين نوع كيفيت با احساس شخصي هر مصرف‌كننده اندازه‌گيري مي‌شود. بنابراين مي‌توان به وسيله پرسشنامه، نظر مصرف‌كننده را دريافت و اين نوع كيفيت را اندازه‌گيري كرد.
4- نگرش ساخت‌گرا (ديدگاه توليدي- فني): كيفيت عبارت است از انطباق كامل مقادير از قبل تعيين‌شده با مشخصات فرآورده يا خدمت. اين نوع كيفيت را مي‌توان در فرآيند توليد اندازه‌گيري كرد. هنگامي كه اندازه‌گيري در فرآيند امكان‌پذير نباشد مشكل‌آفرين خواهد بود.
5- نگرش ارزش‌گرا (ديدگاه قيمت و نتيجه): كيفيت عبارت است از مقايسه‌اي از آنچه كه به دست مي‌آيد در مقابل قيمتي كه براي آن پرداخت مي‌شود. اين نوع كيفيت، با حدس شخصي هر يك از مشتريان، قابل اندازه‌گيري است. اين حدس فقط در مقايسه با محصولات يا خدمات مشابه امكان‌پذير مي‌باشد.
كيفيت از ديدگاه مشتري
ادوارد دمينگ مؤلف و مشاور كيفيت مي‌گويد كه "مشتري مهم‌ترين عنصر خط توليد است. كيفيت بايد در جهت نيازهاي بالقوه و بالفعل مشتري باشد." از اين ديدگاه كيفيت محصول و خدمت با آنچه مشتري مي‌خواهد و به آن مي‌پردازد تعريف مي‌شود و از آنجا كه خواسته‌هاي مشتريان از محصول متفاوت است، انتظارات كيفي مختلفي به وجود مي‌آيد. محصولات و خدمات با تفاوت‌هاي ارادي در كيفيت جهت برآورد كردن خواسته‌ها و نيازهاي متنوع شخصي مشتريان طراحي شده‌اند.
مناسب بودن براي استفاده يعني اين كه محصول يا خدمت چقدر خوب كار مي‌كند و آنچه فرض شده انجام مي‌دهد. كيفيت طراحي شامل طراحي ويژگي‌هاي كيفيت در يك محصول يا خدمت، يا به عبارتي طراحي ابعاد كيفيت كه مشتري در جستجوي آن است، مي‌باشد.
مشتري به دنبال محصولي با شرايط زير است:‌
1- عملكرد: بيانگر ويژگي‌هاي عملياتي خاص يك محصول است، براي مثال يك ماشين چقدر كار مي‌كند يا مسافتي كه ماشين در يك ساعت طي مي‌كند چقدر است.
2- شكل محصول‌: اقلام مختلف اضافه‌شده به تركيب اوليه مثل دستگاه پخشCD داخل ماشين و چرم داخلي ماشين.
3- قابليت اطمينان: احتمال اين كه يك محصول در يك محدوده زماني مورد انتظار خوب كار كند، يعني يك تلويزيون بدون تعمير 7 سال كار كند.
4- تطابق: ميزاني كه محصول استانداردهاي از قبل تعيين‌شده را برآورده مي‌كند.
5- دوام: تا چه زماني محصول عمر مي‌كند يا محدوده عمر قبل از تعويض چقدر است. براي مثال يك جفت كفش با مراقبت صحيح، انتظار مي‌رود چقدر عمركند؟
6- ارائه خدمات پس از فروش: سهولت تعمير كردن، سرعت تعميرات و رضايت و خشنودي از تعمير انجام‌شده.
7- زيبايي‌شناسي: محصول چه شكلي دارد و يا چه طعم و بويي دارد.
8- ايمني: اطمينان از اين كه مشتري دچار خسارت و ناراحتي نخواهد شد. در مورد خودرو‌ها ايمني از اهميت بالايي برخوردار است.
9- ساير ملاحظات: ادراكات ذهني بر پايه نام و نشان، معرفي كردن با آگهي و تبليغات.
اين ويژگي‌هاي كيفيت توسط مشتري نسبت به هزينه توليد سنجيده مي‌شود. عموماً مشتريان براي سطحي از كيفيت كه انتظار دارند پول مي‎پردازند. اگر آن‌ها از كيفيت محصول راضي باشند براي آن پول پرداخت مي‎كنند. ابعاد كيفيت خدمت تا حدي از محصول توليدي متفاوت است. كيفيت خدمت به طور مستقيم به زمان و تعامل بين مشتري و كاركنان مربوط مي‌شود. اوانز و ليندسي ابعاد كيفيت خدمت را به شرح زير مشخص كرده‎اند:
1- به موقع بودن: چه زماني طول مي‎كشد كه مشتري منتظر خدمت بماند و اين كه آيا ارائه خدمت به موقع انجام مي‌شود يا خير. براي مثال آيا بسته‌اي كه بايد شبانه به دست مشتري برسد، شبانه تحويل مي‌شود يا نه؟
2- كامل بودن: آيا هر چيزي كه مشتري درخواست كند آماده مي‌شود؟ براي مثال آيا يك سفارش پستي از كاتالوگ محصول به همان نحوي كه مشتري مي‌خواهد تكميل مي‎گردد؟
3- رضايت: چطور كاركنان با مشتريان رفتار مي‎كنند.
4- ثبات: آيا همان سطح خدمت براي هر مشتري و هر زماني آماده است؟ آيا روزنامه‎تان هر صبح به موقع تحويل مي‎گردد؟
5- قابليت دسترسي و مناسب بودن: چقدر دستيابي به خدمت راحت است.
6- امنيت: آيا خدمت در هر زماني درست انجام مي‌شود؟ آيا گزارش بانك و كارت اعتباري شما هر ماه درست است؟
7- پاسخگو بودن: چطور شركت با وضعيت‌هاي غيرطبيعي كه غالباً در ضمن خدمت به يك مشتري اتفاق مي‎افتند، خوب برخورد مي‌كند.
چنين امري نيازمند اين است كه شركت به آنچه مشتري مي‎خواهد و نياز دارد دسترسي داشته باشد. تحقيق از نيازهاي مشتري تعيين مي‌كند چه نوع محصولاتي مطلوب هستند و تعيين سطح كيفيت مورد انتظار، جزء اصلي برنامه مديريت كيفيت شركت است. نيازها و خواسته‏هاي مشتري توسط واحد بازاريابي تعيين مي‌گردد و در طراحي محصول اين اطلاعات در نظر گرفته مي‌شود. براي شروع عمليات، كامل بودن طراحي، مورد توجه قرار مي‌گيرد. مشتريان، محصولات باكيفيت مي‎خواهند و منتظر آن‌ها هستند.

متن کامل مقاله اموزشی مديريت و کنترل آماری کیفیت را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: مديريت و کنترل آماری کیفیت, کیفیت, مدیریت کنترل کیفی کیفیت تضمین کیفیت ایزو, مشتری بازاریابی رضایت مدیریت مقاله دانلود سازمان, کنترل کیفیت
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم دی 1393ساعت 15:21  توسط spow  | 

مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر