توضیح عکس توضیح عکس
توضیح عکس تبلیغات

وبلاگ یک مهندس... - مقالات وجزوات Articles&Documents

وبلاگ یک مهندس...

دانلود گزارش کاراموزی پالایشگاه اصفهان

گزارش کاراموزی پالایشگاه اصفهان تهیه شده توسط اقای حامد حیدری شامل هفت بخش زیر می باشد:

1. معرفی پالایشگاه اصفهان

2. مخازن

3. واحد اب ، برق و بخار

4. تشریح واحدهای اب ، برق و بخار

5. واحد تولید بخار

6. برج خنک کننده

7. اب صنعتی

برای دانلود گزارش کاراموزی پالایشگاه اصفهان به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: دانلود گزارش کاراموزی پالایشگاه اصفهان, دانلود جزوات مهندسی شیمی, گزارش کاراموزی پالایشگاه, گزارش کاراموری, دانلود گزارش کاراموزی
+ نوشته شده در  شنبه یکم آذر 1393ساعت 12:31  توسط spow  | 


مديريت کيفيت انفجاری
 BQM  Blast Quality Management

چکيده :
BQM از ترکیب و تلفیق اصول و مفاهیم مدیریت منابع انسانی (HRM) و نظامها و روش های مختلف مدیریت کیفیت  ( QM) با نگرش مالی تشکیل شده است . BQM از سه وجه سخت (HARD) ، نرم (SOFT) ، مفهوم (CONCEPT) کلمه BLAST به معنای تغییر انفجاری در ذهن و تفکر سازمان و سریع عمل کردن در راستای آن ، تشکیل شده است. وجه اول ، که آن را نگاهی "سخت" می ناميم شامل مجموعه ای از ابزارها و فلسفه های مديريتی برای بهبود کيفيت و بهره وری با نگرش مالی می باشد که از تک تک حروف کلمه  BLAST گرفته شده است و  شامل  موارد زیرمی باشد.
   BSCابزار مدیریت استراتژیک جهت طراحی و تدوین استراتژی های سازمان و ابزاری جهت ارزیابی عملکرد
Lean   روشی ساده برای بهبود بهره وری با انجام سرمایه گذاری پائین و حل مشکلات ساده
ABC/M   روشی برای توجه به هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیتهای سازمان
Six Sigma  ابزاری برای حل مسائل پیچیده بطور سریع و کاهش خطا در فعالیت ها
 TQM   نظام و فلسفه مدیریتی برای فرهنگ سازی در جهت بهبود کیفیت و رضایت ذی نفعان منتخب بطور مستمر و تشکیل سازمان کیفیت فراگیر
بطوریکه اگر حرف اول آنها را به ترتیب کنار هم قرار دهیم کلمه B.L.A.S.T تشکیل خواهد شد.
وجه دوم ،که ما آن را نگاهی " نرم" می ناميم برگرفته از حرف اول مفاهیم زیر می باشد.
Belief  ایجاد باور در پرسنل ، مدیران و کلیه ذی نفعان مبنی بر این که می توانیم تفکر نوین را بطور انفجاری ایجاد کنیم و سریعاً در راه کیفیت عالی گام برداریم .
  Learningایجاد یادگیری فردی ، سازمانی و فرا سازمانی
 Adaptability  انطباق و تطبیق پذیری پرسنل و مدیران با تغیرات روزمره و ایجاد تعادل بین تمامی پارامترها و متغیرهای داخلی و خارجی تعریف شده در سازمان شامل اهداف،منابع ، ارتباطات، فرهنگ ، نیازهای مشتریان ،قوانین، جامعه و محیط زیست
 Staff دربرگیرنده نقش موثر کلیه پرسنل در بهبود کیفیت و فرایند تغییر
 Top Management  نقش پر اهمیت مدیریت ارشد در رهبری تغییر با ایجاد باور ، یادگیری و انطباق پذیری در سطح سازمان و فراسازمانی به عقیده نویسنده برای موفقیت در کیفیت علاوه بر بکارگیری ترکیبی از ابزارها و فلسفه های مدیریت کیفیت ، در ابتدا باید باور دستیابی به این مهم در سازمان را ایجادکرده سپس اقدام به یادگیری فردی ، گروهی و سازمانی و حتی فراسازمانی نمائیم و سپس نیازمند انطباق و تطبیق پذیری جامع داریم چرا که منجر به یادگیری در شرایط متغیر می گردد تا با کمک کلیه پرسنل و حمایت و رهبری مدیریت ارشد به این مهم نایل گردید.


مقدمه :
در بسياری از سازمانها همه می دانند که برای موفقيت بايد مشتريان خشنود باشند ، هزينه را کاهش داده ، ضايعات و خرابی ها را به صفر رساند ، بهره وری و کیفیت را ارتقاء داد . روشها و ابزارهای مدیریتی بسیاری نیز در این ارتباط وجود دارد. اینکه کدامیک ، با چه اولویتی ، کی ، کجا و چگونه آنها را بکار بگیریم(رویکرد "سخت"  ) مشکل اول بوده ودیگر اينکه ، حتی  با داشتن آگاهی کامل از چگونگی بکارگیری آنها نیاز به اراده و عزم راسخ برای اجرا بوده ،که مشکل  دوم(رویکرد "نرم" ) می باشد.
از منظر "سخت" ما نيازمند بکارگيری صحيح نظامها و فلسفه های مديريتی مناسب در جايگاه درست و در زمان دقيق آنها می باشيم ، ولی از منظر "نرم" ما نيازمند يک انفجار عظيم در روح ، ذهن و تفکر سازمان هستيم تا تفکر نوینی در آن شکل بگیرد.
می توان سازمانها را همچون انسان در نظر بگيريم ، همانطوريکه هر انسان از نظر جسمی و روحی ويژگی های منحصر به فردی دارد ، سازمانها نيز کاملاً با هم متفاوت هستند . ساختار "سخت" آنها تا حدودی با هم مشابهت داشته و به راحتی قابليت ارزيابی دارند ولی ساختار " نرم" آنها بسيار متفاوت وپیچیده بوده و به همين راحتی قابل تشخيص ، اندازه گيری ، کنترل و هدايت نمی باشد .
در دههء اخیر روانشناسان مجرب برای موفقیت انسانها ویا کمک به درماندگی آنها تمرکز خود را روی ذهن آنها معطوف کرده و معتقدند اگر ذهن آنها متبلور شود دیر یا زود رفتار وتوانائیهای آنها نیز شکوفا می گردد،لذا می توان از همین  دیدگاه نیز برای موفقیت سازمانها استفاده کرد. به نظر می رسد قبل از هر کاری نيازمند تغيیر ذهنی وسیع و سریع در سازمانها می باشیم تا تفکر نوینی در آن شکل بگیرد .
هر سازمانی دارای فرهنگ و ساختار مخصوص به خود می باشد و هرگز نمی توان دو سازمان را پيدا کرد که از اين جهت با يکديگر يکسان باشند . جدای از  مسائل مهمی چون فرهنگ و ساختار ، هر یک از آنها دارای توليدات و محصولات ، محل جغرافيائی ، عمر سازمانی ، استراتژی و اهداف بلند مدت ، قوانين داخلی ، فرايند ها ، تکنولوژی و از همه مهمتر نيروهای انسانی منحصر به فرد خود را داشته و با تفکرات مدیریتی مختلفی فعاليت می کنند . بنابراين تغييرات مورد نیاز سازمانی از منظر "سخت" و یا "نرم" باید متناسب با هر سازمان انتخاب و اجرا گردد .
در روزگاری که سازمانها هر روز شاهد رقابت بی رحمانه تری نسبت به گذشته بوده و کوچکترين غفلت و تصميم گيری اشتباه ، می تواند موقعيت خود را به ديگر رقبا واگذار کنند ، هرگز نخواهند توانست همچون گذشته و با خيال آسوده به حرکت خود ادامه دهند ، بلکه لازم است هر روز بهتر و متفاوت از روز قبل باشند ، در غير اينصورت شکست و يا حداقل عقب گرد آنها پديده ای عادی در دنيای امروز می باشد .
بنابراین در این مقاله به سه وجه عمده می پردازیم :
1)هدف از بکارگیری کلمه BLASTبه معنی انفجار
2)ابزارها ، روشها و فلسفه های مدیریت  استرتژیک ،کیفیت و مالی براساس تک تک حروف کلمه BLASTو ترکیب آنها
3)مفاهیم اساسی در حوزه مدیریت رفتار سازمانی بر اساس تک تک حروف کلمه BLAST

متن کامل مقاله اموزشی مديريت کيفيت انفجاری  Blast Quality Management را از لینک زیر دانلود نمایید:

دانلود کنید.

پسورد : www.mechanicspa.mihanblog.com


برچسب‌ها: مديريت کيفيت انفجاری Blast Quality Management, کیفیت, مدیریت کیفیت, دانلود مقاله, دانلود مقالات مهندسی صنایع
+ نوشته شده در  شنبه یکم آذر 1393ساعت 1:35  توسط spow  | 

هزینه یابی بر مبنای فعالیت
روش محاسبه صحیح بهای تمام شده
وقوع رویدادهایی نظیر توسعه رقابت جهانی، پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی به سیستم های اطلاعاتی ارزان طی دو دهه گذشته و تلاش واحدهای اقتصادی جهت احراز رتبه جهانی و ورود به بازارهای بین المللی، لزوم داشتن نگرشهایی همچون رضایت مشتریان و مدیریت بر مبنای فعالیت را اجتناب ناپذیر کرده است.
همچنین با افزایش سهم فن آوری و سایر اجزای هزینه های سربار در تولید کالاها و خدمات ، روشهای هزینه یابی سنتی، اطلاعات صحیح در مورد هزینه سر بار و تسهیم آن فراهم نمی آورد در حالیکه اطلاعات بهای تمام شده محصولات، خدمات و مشتریان از مهمترین اطلاعات مالی است که برای تصمیمات مدیریت مورد نیاز است. برآورده نشدن اطلاعات مورد نیاز مدیریت توسط سیستم های هزینه یابی سنتی، واحدهای اقتصادی را به سمت استفاده از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) متمایل کرده است.
سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت یکی از سیستم های نوین هزینه یابی محصولات و خدمات است که نیازهایی از قبیل محاسبه صحیح بهای تمام شده محصول، بهبود فرایند تولید، حذف فعالیت های زائد، شناخت محرک های هزینه، برنامه ریزی عملیات و تعیین راهبردهای تجاری را برای واحد اقتصادی برآورده می سازد. این سیستم به جای پرداختن به نشانه و معلول ، علت ایجاد هزینه و تولید را کالبدشکافی می کند و اگر فعالیتی دارای فلسفه توجیهی، متقاضی و حتی ارزش  افزوده نباشد، زمینه حذف، تعدیل یا بهبود آن را فراهم می کند.
در ادبیات حسابدرای تعاریف مختلفی از هزینه یابی بر مبنای فعالیت ارائه شده است.
می هر و دیکین معتقدند : «هزینه یابی بر مبنای فعالیت یک روش هزینه یابی است که بهای تمام شده محصولات را از جمع هزینه فعالیتهایی که منجر به ساخت محصول می شوند بدست می آورد».
هیلتون می نویسد: «هزینه یابی بر مبنای فعالیت روشی است که در آن هزینه ها بر مبنای نسبت سهم فعالیتهای صرف شده بوسیله هر محصول، از یک مخزن هزینه به محصولات مختلف تخصیص داده می شود».
با توجه به تعاریف فوق می توان گفت که ABC ، بر فعالیتهایی تأکید دارند که برای تولید محصولات (خدمات) باید انجام شوند و سپس هزینه فعالیتها با توجه به میزان استفاده هر محصول از فعالیتها به محصولات تسهیم می شود.
مرروی اجمالی بر تاریخچه ABC
در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970، برخی نویسندگان حسابدرای به رابطه بین فعالیت و هزینه اشاره نمودند. اما در دهه 1980 به دنبال انعکاس ضعف ها و نارسایی های سیستم های رایج حسابداری در ارائه اطلاعات دقیق هزینه، توجه جدی در محافل دانشگاهی و حرفه ای به این رابطه بیشتر جلب گردید. این توجه عمدتاً براساس پیدایش 3 سازه اصلی بود. سازه اول تغییر نوینی بود که در دنیا جهت معرفی تکنولوژی مدرن، مکانیزم های تولیدی جدید در کشورهای مختلف بویژه در ژاپن و ... رخ داد. سازه دوم این بود که در دهه 1980 فلسفه فکری بسیاری از مدیران شرکت ها دستخوش تغییرات عمده گردید و علاوه بر سود آوری، رقابت در سطح جهانی، افزایش رضایت مشتریان، تأکید بر کنترل کیفیت محصولات و کاهش هزینه ها نیز جزو اهداف اصلی مدیران قرار گرفت. سازه سوم این بود که عده ای از نویسندگان حسابداری به تشریح فضای جدید تولید، نقشهای گوناگون تکنولوژی و دیدگاههای جدید مدیران پرداختند. نویسندگان مذکور ادعا کردند که سیستم های سنتی حسابداری صنعتی و مدیران نه تنها پاسخگوی احتیاجات مدیران نیست بلکه استفاده از اطلاعات حاصل از آنها سبب گمراهی و تصمیم گیری های نادرست مدیران می شود. به دنبال آن، این نویسندگان اقدام به معرفی سیستم جدید تحت عنوان «هزینه یابی بر مبنای فعالیت» نمودند.
نیاز به اطلاعات عملیاتی در مورد هزینه ها، مقدمه ظهور سیستم دوبعدی ABC را فراهم آورد. این نگرش جدید مشخصاً به منظور ارائه اطلاعات مفید جهت دستیابی به اهداف اصلاحی در داخل و خارج از سازمان پدید آمد. این سیستم دارای دو دیدگاه اساسی می باشند. دیدگاه اول بیانگر تخصیص هزینه ها از منابع به فعالیت ها و از فعالیتها به اهداف (موضوع) هزینه (شامل مشتریان و محصولات) می باشد.
اطلاعات فراهم شده در این بخش پشتیبان تصمیمات کلیدی سازمان مانند قیمت گذاری، تعیین ترکیب محصول تأمین منابع و تعیین الویت هایی برای اقدامات اصلاحی است. دیدگاه دوم پاسخگوی نیاز سازمان به اطلاعاتی درباره عوامل موثر بر فعالیتهاست. به عبارت دیگر چه عواملی باعث انجام کارها می شوند و چگونه می توان این فعالیتها را به نحو مطلوب انجام داد. چنین اطلاعاتی به سازمان کمک می کند تا علاوه بر بهبود عملکرد خود، ارزش دریافتی توسط مشتریان را نیز اصلاح نماید.
فرایند محاسبه بهای تمام شده توسط سیستم های سنتی و ایرادات وارد بر آن:
پیشرفت تکنولوژی تولید و استفاده از تفکر مدیریت موجودی، نظیر jit ، و چند عامل دیگر ساختار هزینه های محصول را به شدت تغییر داده است و باعث افزایش هزینه های سربار و در عوض کاهش شدید هزینه های کار مستقیم و هزینه مواد اولیه شده است.
در سیستم های سنتی هزینه یابی، برای تخصیص هزینه سربار در غالب موارد از هزینه (ساعت) کار مستقیم به عنوان مبنای تخصیص استفاده می شود. در حالیکه امروزه هزینه کار مستقیم غالباً کمتر از 15% و در مقابل هزینه های سربار بیش از 50% از هزینه محصول را دربر می گیرد. بنابراین تخصیص هزینه های سربار بر اساس مبناهایی همچون ساعت (هزینه) کار مستقیم منجر به محاسبه نادرست بهای تمام شده محصولات می شود.
در نظام سنتی، بهای تمام شده محصول طی فرایند زیر محاسبه می شود:
1)      ردیابی (اختصاص) مواد مستقیم و دستمزد مستقیم به محصولات یا خدمات
2)      تخصیص هزینه های سربار به محصولات یا خدمات بر مبنای یک نرخ جذب معین.
3)      محاسبه بهای تمام شده محصولات
به این شیوه محاسبه بهای تمام شده ایراداتی وارد شده است که می توان موارد زیر را بیان کرد:
1)      هزینه کار مستقیم اهمیت خود را از دست داده است.
2)      استفاده از یک مبنای تخصیص نمی تواند به طرز مناسبی تمام روابط بین هزینه ها را نشان دهد.
3)      علی رغم بالا بودن سهم هزینه سربار در هزینه محصول، نحوه تخصیص هزینه سربار به هر اندازه که باشد فاقد اهمیت است.
4)      این سیستم در جریان تولید پیچیده و غیرمعمول جوابگو نمی باشد.
5)      اطلاعاتی صحیح و واقعی در مورد بهای تمام شده و سودآوری شرکت ارائه نمی کند.
بسیاری از شرکتها به منظور برطرف نمودن انتقادات مطرح شده در بخش قبل به سمت استفاده از سیستم ABC گرایش یافته اند. این سیستم جانشین هزینه یابی سفارش کار یا روش مرحله ای نیست، بلکه می تواند همراه با آنها به کار گرفته شود . سیستم ABC فلسفه نوین مدیران (جلب رضایت مشتریان) و رقابت با سایر شرکت ها را به طور کمی در هزینه یابی محصول منظور می کند. یعنی این سیستم علاوه بر هزینه های مواد مستقیم و دستمزد مستقیم ، هزینه های گوناگون مربوط به تکنولوژی، کیفیت محصول و هزینه های مربوط به تولیدات انعطاف پذیر را نیز در برمی گیرد.
چه شرکت هایی بهتر است از سیستم ABC استفاده کنند؟
استفاده از ABC برای برخی شرکت ها نامناسب بوده و برای برخی دیگر بی تأثیر می باشد. هزینه یابی بر مبنای فعالیت در شرکتهایی مناسب است که دارای ویژگی های زیر باشند:
1)      شرکتهایی که دارای تولیدات گوناگون و متنوع و یا ارائه دهنده خدمات مختلفی باشند.
2)      شرکتهایی که هزینه سربارشان بالا بوده و این هزینه به محصولات مختلف با توجه به میزان تولید هر یک به نسبت یکسان قابل تخصیص نباشد.
3)      شرکتهایی که از ماشین آلات پیشرفته خودکار در تولید استفاده می کنند.
4)      شرکتهایی که دارای جریان تولید پیچیده و غیرمعمول می باشند.
طبقه بندی هزینه ها در روش ABC
طرفداران ABC ادعا می کنند که کلیه فعالیتهایی که در یک سازمان صورت می گیرد نهایتاً در راستای حمایت از تولید و توزیع محصولات یا خدمات می باشد. بنابراین هزینه کلیه فعالیتها باید به عنوان هزینه های محصول درنظر گرفته شوند.
در سیستم ABC ، 4 طبقه فعالیت وجود دارد که هزینه این فعالیتها نیز با توجه به میزان استفاده هر محصول (خدمت) از فعالیتها، به محصولات (خدمات) تخصیص می یابد. 4 طبقه فعالیت عبارتند از:
1)   فعالیتهای سطح واحد محصول که با هر بار تولید یک واحد محصول انجام می شود (سوراخ کردن، ماشین کاری هر قطعه) هزینه این نوع فعالیتها بین واحدهایی که فعالیت برای تولید آنها انجام شده است تسهیم می شود.
2)   فعالیتهای سطح دسته محصول که با هر بار تولید یک دسته از محصول انجام می شود (آماده سازی ماشین آلات یا سفارش مجموعه ای از قطعات) هزینه های سطح دسته محصول  صرف نظر از تعداد واحدهای موجود در هر دسته اغلب ثابت است.
3)   فعالیتهای سطح محصول که براساس نیاز پشتیبانی انواع محصولات مختلف اجرا می شود و هزینه های آن ثابت بوده و می توان آنها را به محصولات تخصیص داد. (حفظ مشخصات محصول و انجام تغییرات مهندسی).
4)   فعالیتهای سطح کارخانه که فرایند عمومی تولید کارخانه را پشتیبانی می کند. 3 طبقه اول با هزینه هایی سر و کار دارد که می توان آنها را مستقیماً به محصولات تخصیص داد. اما طبقه اخیر شامل هزینه هایی است که برای انواع محصولات مشترک است و تنها بر مبنای اختیاری می توان آنها را بین محصولات تسهیم کرد (روشنایی و نظافت کارخانه)
 اجرای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت
در سیستم های هزینه یابی سنتی، عموماً از طریق ایجاد مراکز هزینه، کلیه هزینه های دوایر مختلف تولیدی و غیرتولیدی به تعداد محصولات تولید شده تقسیم می شود تا بهای تمام شده محصول تعیین شود. در این سیستم هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین فعالیتهای لازم جهت تولید محصولات (خدمات) با هزینه ها و همچنین میزان استفاده این فعالیتها از منابع مالی شرکت وجود ندارد. در نتیجه بهای تمام شده محصول منعکس کننده مستقیم فعالیتها و ارزش منابع به کار گرفته شده شرکت نیست. سیستم ABC این نقیصه را بوسیله مرتبط نمودن مستقیم هزینه های سازمانی با هزینه های فعالیت عملیاتی مرتفع می سازد.
سیستم ABC تخصیص هزینه های عمومی و مشترک را در دو مرحله انجام می دهد. در مرحله اول هزینه فعالیتهایی که منجر به پیداش محصولات یا خدمات گشته اند تعیین می شود . این مرحله شامل موارد  زیر است :
1)      بررسی هزینه های تولیدی و غیر تولیدی.
2)      تعیین فعالیتهای مربوط به تولید یا توزیع محصولات یا خدمات.
3)      تعیین تعداد مراکز فعالیت جهت جمع آوری هزینه ها و
4)      تعیین هزینه های مربوط هر فعالیت
مرحله دوم مربوط به جذب هزینه مراکز فعالیت به محصولات یا خدمات جداگانه است.این مرحله شامل موارد زیر است:
1-       تعیین مبناهای متعدد تولید و غیر تولیدی جهت تخصیص هزینه ها
2-       تقسیم هزینه مراکز فعالیت به منباهای مختلف و تعیین نرخ سربار
3-       جذب نرخ سربار محصولات یا خدمات گوناگون
برخی از مباحث کلیدی ABC
الف) محرکهای هزینه : محرکهای هزینه مشخصه یک رویداد یا فعالیت است که منجر به وقوع هزینه می شود در انتخاب محرک های هزینه مناسب 3 عامل حائز اهمیت وجود دارد:
1)      میزان همبستگی
2)      هزینه اندازه گیری
3)      آثار رفتاری
ب) همگن بودن فعالیت ها: یعنی اینکه اقلامی از هزینه سربار در یک گروه گردآوری شوند که تقریباً به نسبتی یکسان توسط هر یک از محصولات به مصرف برسند.
ج) تعیین زمان طراحی و اجرای سیستم ABC
  نتیجه گیری
سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت پدیده نوینی است که تفکر هزینه یابی سنتی حسابداری مدیریت را به شدت دگرگون ساخته است و توجه واحدهای اقتصادی بسیاری را به خود جلب نموده است برخی از مزایای این سیستم عبارتند از:
1)      بهبود سیستم هزینه یابی و تخصیص هزینه های شرکت به طور مطلوب تر
2)      تعیین بهای تمام شده و قیمت گذاری به صورت منطقی و دقیق تر
3)      کنترل عملیات شرکت و برنامه ریزی و تصمیم گیری کار
4)      ارزیابی صحیح تری از عملیات مالی مدیران
5)      حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده
علی رغم این مزیت ها، امروزه فقط در جوامع علمی برای توسعه تئوری و نظری ABC کار شده است و در صنایع و کارخانجات تولیدی کمتر به آن پرداخته شده است. دلیل عمده آن عدم آشنایی مدیران، صاحبان صنایع مختلف و پرسنل مربوط و ترس و واهمه از هزینه بری اجرای سیستم است


برچسب‌ها: هزینه یابی بر مبنای فعالیت, هزینه یابی, دانلود مقالات مدیریت, دانلود مقاله, دانلود مقالات حسابداری
+ نوشته شده در  شنبه یکم آذر 1393ساعت 1:24  توسط spow  | 

هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

پیدایش هزینه‌یابی فعالیت‌ محور
در حالی که ایده هزینه‌یابی فعالیت‌محور هم اکنون چندین دهه است که وجود دارد، اما این روش در نیمهِ دوم دهه 1980 به عنوان یک روش رایج هزینه‌یابی مطرح و مرسوم شد. سرعت غیرمنتظره استفاده از این روش برای پرفسور رابین کوپر (Robin Couper) و رابرت کاپلان (Robert  Kaplan) که مفهوم هزینه‌یابی فعالیت‌محور را در تعداد اندکی از شرکتهای تولیدی  بزرگ  امریکایی که از روشهای سنتی هزینه‌یابی ناراضی بودند، به‌کارگرفته بودند بسیار جالب و مهیج بود. تجربه این شرکتها در مجله هاروارد کیس استادی (Harvard case study) منتشر شد و برای اولین بار مجموعه مقالاتی نیز در این خصوص ارائه شد که طرح کلی و زمینه به‌کارگیری هزینه‌یابی فعالیت‌محور را فراهم ساخت.

علل جذابیت و رواج سریع روش هزینه‌یابی فعالیت ‌محور
اول این که تغییرات در بسیاری از سازمانهای تجاری در طی دهه 1980 خیلی زیاد بود. تولید به کمک رایانه، استفاده از سامانه‌های تولید منعطف، کنترل کیفیت جامع  و روشهای تولید بهنگام، همگی تغییرات سریعی بودند که در این دهه رخ دادند. تمام این عوامل، باعث پیدایش محیطی متغیر شدند که روشها و ایده‌های جدید نیاز داشت.
دوم اینکه، تلاشهای تولید کنندگان برای تهیه محصولات متنوع تر، مشتری پسندتر، با کیفیت بالاتر و نیز پاسخگویی سریع به مشتریان باعث به‌کارگیری سرمایه گذاری بیشتر و درنهایت منجر به تغییر ساختار بهای تمام شده در بسیاری از شرکتها شده است.
سوم این که  با مکانیزه شدن فرایندهای تولید و کاهش هزینه‌های دستمزد مستقیم، هزینه‌های سربار، اهمیت بیشتری  پیدا کرده و شیوه تسهیم آن مورد توجه خاص قرار گرفته است.

هزینه یابی چیست؟
هزینه‌یابی، وظیفه ای است که حسابداری مالی و  مدیریت  را به هم مرتبط می‌سازد. یک واحد تولیدی، عمده فروشی یا خرده فروشی، بدون وجود اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات قادر نخواهد بود که بهای تمام شده کالای فروخته شده و نشده را مشخص کندو درنتیجه نمی تواند سودآوری واحد اقتصادی و یا  بخشهای مختلف را اندازه گیری و با بازار مقایسه نماید. افزون بر این هزینه‌یابی محصولات یا خدمات، اطلاعات با ارزشی در اختیار مدیریت قرار میدهد و درتصمیمهای مدیریتی به عنوان مبنایی برای ایجاد بازخورد کنترلی روی هزینه‌ها وارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متن کامل فایل پاورپوینت اموزشی هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.


برچسب‌ها: هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC, دانلود جزوه حسابداری, حسابداری, هزینه یابی, دانلود جزوه
+ نوشته شده در  شنبه یکم آذر 1393ساعت 1:20  توسط spow  | 

مروری بر آناليز مودال

در دو دهه گذشته، آناليز مودال به دانشي فراگير با هدف تعيين، بهبود و بهينه سازي مشخصات ديناميکي سازه هاي مهندسي تبديل شده است.
طراحي امروزي سازه هاي پيچيده مکانيکي، هوايي و ساختماني به گونه اي است که علاوه بر مقاومت بالا بايستي داراي وزن کم و قابليت انعطاف زياد باشند. به عنوان مثال، در صنعت خودروسازي تلاش زيادي صرف کاهش وزن بدنه شده است. به منظور کم کردن اثرات اينرسي حين ماموريت در سازه هاي فضايي، مانند آنتن هاي ماهواره اي، کاهش وزني در حد چند گرم نيز حائز اهميت فراوان است. اين نيازهاي جدّي در طراحي سازه هاي جديد، پتانسيل بروز ارتعاشات ناخواسته را در اين سازه ها افزايش مي دهد.
از ديگر حقايق زندگي مدرن، تقاضاي روزافزون براي سازه هاي ايمن و قابل اعتماد مطابق با ضوابط وضع شده توسط دولت ها و يا نياز مشتري مي باشد
مدل سازي کامپيوتري به تنهايي قادر به تعيين رفتار ديناميکي سازه نمي باشد، زيرا برخي خواص سازه مانند ميرايي و يا خواص غيرخطي از قواعد معمول در مدل سازي پيروي نمي کنند. همچنين، اطلاعات فراتري براي مدل سازي به دليل عدم قطعيت در شرايط مرزي، مورد نياز مي باشد
پيشرفت هاي اخير در تکنيک هاي تجربي باعث تکامل مقوله مدل سازي با استفاده از خواص تجربي، شده است. بخش مهمي از اين تلاش، پيشرفت هاي حاصل شده در آنالايزرهاي تبديل ديجيتال فوريه بوده است. تکنيک هاي تجربي توسط آناليز مودال رشد و تقويت يافته و در مقابل،  انگيزه اي قوي براي پيشرفت آناليز مودال ايجاد کرده اند.

آناليز مودال چيست؟
آناليز مودال، فرآيند تعيين خواص ذاتي ديناميکي يک سيستم در قالب فرکانس هاي طبيعي، ضرايب ميرايي و شکل مودها و به کارگيري آنها به منظور ايجاد مدلي رياضي از رفتار ديناميکي سيستم مي باشد. اين مدل رياضي به مدل مودال سيستم و اطلاعات مربوط به مشخصات آن، داده هاي مودال ناميده مي شوند.
آناليز مودال، هر دو مبحث تئوري و تجربي را در بر مي گيرد. آناليز مودال تئوري، بر اساس يک مدل فيزيکي از سيستمي ديناميکي شامل خواص جرمي، سختي و ميرايي مي باشد. اين خواص ممکن است به صورت معادلات ديفرانسيل پاره اي موجود باشند.
به کمک تحليل اجزاي محدود مدرن مي توان تقريباً هر سازه ديناميکي خطي را گسسته سازي کرد و در نتيجه به طور قابل ملاحظه اي قابليت و ميدان کاري آناليز مودال تئوريک  افزايش يافته است.

متن کامل فایل پاورپوینت اشنایی با انالیز مودال تهیه شده توسط اقای سعید ضیایی راد را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.


برچسب‌ها: مروری بر آناليز مودال, دانلود جزوات مهندسی عمران, دانلود جزوات مهندسی مکانیک, دانلود جزوه, انالیز مودال
+ نوشته شده در  جمعه سی ام آبان 1393ساعت 22:51  توسط spow  | 

پياده سازی ارگونومی در محيط اداری

اولين گام در پياده سازي ارگونومي در محيط اداري، آناليز كاري است كه انجام مي شود.

آناليز كامل،  به يافتن علل دقيق مشكلات و بكار بستن راه حلهاي مناسب كمك مي كند.

در اكثر موارد، مشكلات موجود به كمك كاركنان و منابع محلي قابل حل خواهد بود.

ارگونومي با بسياري از موضوعات سر و كار دارد. ارگونومي از كارمند و ايستگاه كارش شروع مي‌شود و به كل قسمت يا سازمان تسري مي يابد.

بسياري از عوامل سازماني و محيطي، همچنين انتخاب و خريد مبلمان اداري تحت كنترل مديريت است.

از طرفي بسياري از عوامل مرتبط با آرايش محيط كار و عادات كاري در  كنترل كارمندان است. تمركز ارگونومي هميشه بر طراحي براي انسان است.

انسان داراي ويژگيهاي منحصر بفردي  است كه بعضي از اين ويژگيها مانند سن و قد قابل تغيير  نيستند اما بعضي از اين ويژگيها مانند آموزش و تجربه قابل دستكاري اند.

آناليز محيط كار
آناليز محيط كار اولين گام در جهت حذف علل بالقوه اختلالات اسكلتي عضلاني است.

آناليز شغل نشان مي دهد كه هر كارمند روزانه چه كارهايي انجام مي دهد. اين امر با شرح وظايف شغلي كه الزامات را بيان مي كند متفاوت است زيرا در آناليز شغلي اطلاعاتي در باره نحوه انجام كار جمع آوري مي‌شود.
 
لازم است كارمندان در آناليز شغل دخيل باشند زيرا آنان بهترين منبع اطلاعات در مورد فعاليتهاي  روزمره و مشكلات ناشي از آن هستند.

متن کامل فایل پاورپوینت پياده سازی ارگونومی در محيط اداری را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.


برچسب‌ها: ارگونومی, خستگی, دانلود, دانلود کتاب جزوه مقاله پروژه, پياده سازی ارگونومی در محيط اداری
+ نوشته شده در  جمعه سی ام آبان 1393ساعت 22:45  توسط spow  | 

بودجه ریزی عملیاتی

انواع روش های بودجه بندی
بودجه افزایشی
بودجه برنامه ای
بودجه بر مبنای صفر
بودجه عملیاتی

تعریف بودجه بندی عملیاتی
سیستمی که در آن منابع مصرف می شود تا نتیجه ای منطقی ، معقول و در  راستای اهداف سازمان ها بدست دهد.
در این نظام بودجه بندی بر مبنای اهداف است.
بودجه عملیاتی محصول برنامه ریزی استراتژیک است .
در بودجه بندی عملیاتی سازمان ها با یک طرح کلی (plan) ، یک سری  برنامه و تعداد بسیار زیادی پروژه روبرو هستیم .

مراحل یا فرایند بودجه بندی
مشخص کردن عملیات و فعالیت هایی که سازمان ها به منظور نیل به هدف معین پیشنهاد می نمایند

برآورد هزینه عملیات طبق روش های علمی
مشخص کردن منابع تحصیل درآمد

الزامات بودجه بندی عملیاتی

طبقه بندی فعالیت ها در قالب هر یک از برنامه ها و اندازه گیری حجم کار

تعیین شاخص عملکرد یا واحد حجم کار

استقرار سیستم حسابداری قیمت تمام شده کالاها و خدمات در هر یک از فعالیت ها

استفاده از نورم ها در تولید کالاها یا خدمات براساس کیفیت و مکان جغرافیایی

استفاده از استانداردها در تولید کالا یا خدمات براساس کیفیت و مکان جغرافیایی
 
ارزیابی و تجزیه و تحلیل کارایی اثربخشی در هر یک از محصولات و فعالیت ها

برای دانلود فایل پاورپوینت تحقیق دانشجویی مدیریت و حسابداری با عنوان بودجه ریزی عملیاتی به لینک زیر مراجعه فرمایید :

دانلود کنید.

پسورد :  www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: بودجه ریزی عملیاتی, دانلود جزوه حسابداری, دانلود تحقیق دانشجویی, بودجه, دانلود جزوه مدیریت
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم آبان 1393ساعت 23:22  توسط spow  | 

دانلود پروژه های نمونه كشوری هشتمین مسابقات ملی مهارت

پروژه های نمونه كشوری هشتمین مسابقات ملی مهارت

 
 
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته مكانیك صنایع           حجم فایل 1475 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته جوشكاری           حجم فایل 1121 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته جواهرسازی           حجم فایل 798 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته طراحی وب           حجم فایل 228 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته تراش CNC           حجم فایل 299 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته نجاری           حجم فایل 1556 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته منبت كاری           حجم فایل 1280 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته لوله كشی           حجم فایل 901 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته خیاطی زنانه           حجم فایل 1620 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته كاشیكاری دیوار و كف           حجم فایل 946 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته كابینت ساز چوبی           حجم فایل 1821 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته سخت افزار           حجم فایل 601 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته نرم افزار           حجم فایل 1749 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته طراحی گرافیك           حجم فایل 1296 KB
   دانلود : پروژه پیشنهادی رشته قنادی           حجم فایل 1865 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته قنادی           حجم فایل 227 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته فرز CNC           حجم فایل 812 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته الكترونیك صنعتی           حجم فایل 1924 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته فرش بافی           حجم فایل 2826 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته فناوری برودتی           حجم فایل 786 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته آجرچینی           حجم فایل 3846 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته كنترل صنعتی           حجم فایل 639 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته تاسیسات الكتریكی           حجم فایل 2343 KB
   دانلود : پروژه نمونه كشوری رشته فناوری اتومبیل           حجم فایل 643 KB

برچسب‌ها: دانلود پروژه های نمونه كشوری هشتمین مسابقات ملی مه, دانلود, دانلود کتاب جزوه مقاله پروژه, مسابقات ملی مهارت, دانلود پروژه
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم آبان 1393ساعت 22:45  توسط spow  | 

 COQ هزینه یابی کیفیت

Cost Of Quality

امروزه قیمت و کیفیت از مهمترین مزیتهای رقابتی در صنایع به شمار می آید. از این رو بررسی رابطه بین این دو مزیت رقابتی در سالهای اخیر بسیار مورد بحث بوده است. اینکه بدی کیفیت چه تاثیری بر قیمت محصولات و متعاقبا درآمد شرکت خواهد داشت و نیز برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید چه قدر هزینه کنیم، بحث هزینه یابی کیفیت را جایگاهی ویژه بخشیده است.

هزینه یابی کیفیت از مباحث جدید مدیریتی است که می تواند وضعیت و عملکرد شرکت را از ابعاد مختلف مانند حسابداری بهای تمام شده، کنترل کیفیت، تعمیرات و نگهداری، زنجیره تامین، مدیریت تولید و ... نشان دهد و با تهیه ترازنامه کیفیت در شرکت و مقایسه روند هزینه های کیفیت می توان هزینه کیفیت در شرکت را کنترل و بهبود بخشید.

متن کامل مقاله  هزینه یابی کیفیت COQ را از لینک زیر دریافت نمایید :

دانلود کنید.

پسورد : www.spowpowerplant.blogfa.com


برچسب‌ها: Cost Of Quality, دانلود مقالات مهندسی صنایع, COQ هزینه یابی کیفیت, کیفیت, دانلود مقاله مدیریت
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم آبان 1393ساعت 21:47  توسط spow  | 

دانلود مقالات مدیریت بازرگانی

بررسی آثار متقابل ابعاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری (مورد مطالعه: هتل‌های پنج ستاره کلان‌شهر مشهد)

چکیده
امروزه، ساخت برندی قدرت‌مند، هدف بسیاری از سازمان‌ها از جمله سازمان‌های خدماتی است. با اینکه ساخت برند در صنعت هتلداری اهمیت زیادی دارد، تحقیقات اندکی با رویکرد تجربی در این زمینه انجام شده است. این مقاله با هدف اندازه‌گیری تجربی آثار متقابل ابعاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری با در نظر گرفتن فرضیة آکر و به منظور شناسایی مهم‌ترین بعد ارزش برند در حوزة هتلداری طراحی شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. داده‌های مورد نیاز با پرسشنامه از مشتریان هتل‌های پنج ستارة مشهد جمع‌آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد کیفیت ادراک شده بعد اصلی در ایجاد ارزش ویژة برند است و تأثیر قابل توجهی بر سایر ابعاد ارزش برند دارد و تعیین‌کننده‌ای قوی در ارزش ویژة برند محسوب می‌شود.

دانلود کنید.

بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)

چکیده
تحقیق حاضر به بررسی نقش و سازوکار تأثیرگذاری متغیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی می‌پردازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة مدلی از عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیر مستقل بازاریابی داخلی و متغیرهای میانجی کارآفرینی سازمانی و تعهد سازمانی است، به نحوی که بتوان سهم بیشتری از تغییرات عملکرد سازمان را تبیین کرد. پرسشنامة پژوهش از پرسشنامه‌های استاندارد موجود استخراج شده، اما برای اثبات روایی آن، علاوه بر نظر خبرگان، از تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده شده است. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از پرسنل شرکت فولاد مبارکة اصفهان بودند که 372 نفر از آنان پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و مستقیم، همچنین تأثیر مثبت و غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان است؛ تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی، به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. در تأثیر غیرمستقیم، سهم کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمان بیشتر از سهم تعهد سازمانی است.

دانلود کنید.

عوامل مؤثر در حفظ همکاری عرضه‎کننده- توزیع‎کننده در زنجیرۀ توزیع از دیدگاه عرضه‎کنندگان

چکیده
تصمیم دربارۀ کانال توزیع و فروش کالا، از جمله مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که فراروی مدیران قرار دارد. تصمیم دربارۀ توزیع کالا بر سایر تصمیم‌های بازاریابی تأثیر مستقیم می‏گذارد. نبض شرکت در دست شبکة توزیع و فروش آن است، اما اغلب شرکت‏ها به کانال‏های توزیع کالاهای خود توجه کافی ندارند و این امر گاه عواقب زیان‌باری برای آنان به دنبال دارد. از این‌رو، احتیاج به همکاری نزدیک و انتخاب درست شرکت‌های پخش در کانال‏های توزیع و حفظ همکاری بلندمدت، اهمیتی دوچندان پیدا می‎کند. هدف این تحقیق بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در حفظ و تداوم همکاری توزیع‎کننده- عرضه‎کننده از دیدگاه عرضه‎کننده است. جامعة آماری این تحقیق شامل عرضه‌کنندگان محصولات مواد غذایی است. تحلیل داده‌ها با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته‌های مطالعه حاکی از این است که عواملی نظیر تعهد، ارتباطات، عملکرد، رضایت و اعتماد از جمله عوامل مؤثر در حفظ و تداوم همکاری تولیدکننده- توزیع‎کننده است و تأثیر مثبتی بر حفظ همکاری در شبکة توزیع دارد.

دانلود کنید.

بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات (مورد مطالعه: صادرکنندگان نمونه ایران در سال 1390)

چکیده
امروزه، صادرات مهم‌ترین شاخص در توسعة جهانی شرکت‌ها، همچنین کشورها محسوب می‌شود. توجه به بازارگرایی صادارت و مزیت رقابتی برای افزایش عملکرد صادرات اهمیت دارد. در مطالعة حاضر تأثیر بالقوة بازارگرایی صادرکنندگان و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات بررسی شده است. جامعة این تحقیق صادرکنندگان نمونة کشوری در سال 1390 بودند که هر ساله به مناسبت روز ملی صادرات از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، و سازمان توسعة تجارت معرفی می‌شوند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات و مزیت رقابتی تأثیر دارد. همچنین، مزیت رقابتی که در مدل تحقیق متغیر میانجی بازارگرایی صادرات و عملکرد صادرات نیز هست، بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت دارد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل بارهای عاملی در بازارگرایی صادرات، شاخص پاسخگویی به هوشمندی صادرات بیشترین وزن (839/0)، برای متغیر مزیت رقابتی شاخص تمایز بازار (903/0) و برای متغیر عملکرد صادرات، عملکرد راهبردی صادرات (932/0) بیشترین سهم را داشت.

دانلود کنید.

سرمایه‌گذاری بر شخصیت نام تجاری و اعتبار در تبلیغات

چکیده
نویسندگان در پژوهش پیش‌رو سعی بر آن دارند تا عکس‌العمل‌های عاطفی مشتریان به تقویت نام تجاری و اعتبار در تبلیغات و تأثیر حاصل را بر ارزش‌های درک شده (عنصر کلیدی در محیط‌های خدماتی) و مقاصد رفتاری را بسنجند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق مشتریان بانک ملت استان سمنان در ایران بودند. نمونة آماری شامل 467 پرسشنامة جمع‌آوری شده از طریق روش خوشه‌ای تصادفی بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 941/0محاسبه و با استفاده از روایی سازه و محتوا روایی پرسشنامه تأیید شد. برای آزمون فرضیه‌ها، از همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد تأثیر تقویت نام تجاری نسبت به اعتبار در تبلیغات بر پاسخ‌های عاطفی بیشتر است. پاسخ‌های عاطفی القاشده تأثیر مثبتی بر ارزش‌های درک‌شده دارد. ارزش سودمندگرایی نیز تأثیر بیشتری از ارزش لذت‌گرایی بر مقاصد رفتاری مراجعان صنعت بانکداری دارد.

دانلود کنید.


برچسب‌ها: دانلود مقالات مدیریت بازرگانی, مقاله مدیریت سازمان مدیر بازار, کارافرینی سازمانی مقاله عملکرد بررسی, زنجیره توزیع بازاریابی کالا مشتری فروش بازارگرایی, برند تبلیغات مشتری دانلود مقاله بازاریابی
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم آبان 1393ساعت 21:43  توسط spow  | 

مطالب قدیمی‌تر